Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / Przewalskis häst

Recension av Kaffeläsaren

En riktig fullträff till bok! LÄS!

22 februari 2021

Jag har inte läst Maja Lundes tidigare succéer Binas historia och Blå, men har alltid tänkt att jag ska göra det. Det har dock inte blivit av än men efter att jag läst Przewalskis häst så känner jag att jag måste bara läsa dem snart. Przewalskis häst är en fascinerande och till viss del skrämmande roman. Vi får följa tre olika karaktärer i olika tidsperioder, zoologen Michail på 1880-talet, veterinären Karin på 1990-talet och Eva år 2064. Man kan kanske tro på förhand att det ska bli lite rörigt att följa tre olika karaktärer i helt olika tidsperioder, men så är det inte. De olika tidsperioderna flyter så fint ihop och författaren har fått till den röda tråden mellan dem.

För mig var det här en stark läsupplevelse som jag blev väldigt berörd av. Jag har haft ett brinnande hästintresse hela mitt liv så det var inte helt oväntat att jag skulle gilla att läsa om vildhästar och bevarandet av dem. Lite lustigt sammanträffande var att samma dag som jag läste ut boken så gick det en dokumentär om just Przewalskihästar på tv. Jag tittade såklart och man förstår ju att Maja Lunde lagt ner ett enormt arbete på research, för mycket av det personerna jobbade med i boken såsom att återinföra och bevara hästarna, har också gjorts i verkligheten.

Jag tror inte att man behöver vara hästintresserad för att uppskatta den här boken, för det är en fängslande roman där utrotning, klimatpåverkan och överlevnad står i fokus. Men älskar man hästar så blir läsupplevelsen ännu starkare. Trots att det kan vara ganska dystert stundtals så ger ändå berättelsen hopp om en bättre framtid. Przewalskis häst är för mig en riktig fullträff till bok! Läs!