Användarprofil Felix Bergman / Betyg & recensioner / Texter från Sapfo till Strindberg

Recension av Felix Bergman

Dåligt formaterad tegelsten

1 mars 2021

Som många andra köpte jag denna bok som en obligatorisk del av en universitetskurs. Det är ju ändå en bok publicerad av Studentlitteratur. Den innehåller många texter från många olika länder ända från Iliaden och fram till nästan modern tid. Dock är urvalet något problematiskt, då texterna presenteras i komprimerade urval, utan någon som helst bakgrundsinformation om författare eller texten. Det är verkligen bara en samling med utdrag, som bara kan vara till intresse för den som ska använda med andra kompletterande källor i studiesyfte. Finns ingen motivation till de specifika urvalen heller, och ofta är det inte ens hela kapitel som utgör utdragen.

Boken är även mycket dåligt formaterad enligt mitt tycke. Den är väldigt stor och vägen nästan 3 kilo, vilket gör det opraktiskt att konka runt på den och svårt att hålla i den när man läser. Jag föredrar att läsa i sängen, men man orkar inte hålla tre kilo i luften hur länge som helst, och lutar man den mot bröstet känns det snart att man inte andas som vanligt. Svårt även att vara bekväm med den i knät, och även om man lägger den på ett bord kan det vara svårt att läsa, då sidorna är så höga att det som står högst upp kommer väldigt långt ifrån ens ögon. Det blir extra problematiskt då texten är ganska liten. Det blir snabbt ansträngande för ögonen att läsa, så om jag normalt kan läsa två-tre timmar i sträck i en annan bok måste jag efter 30 min ta en paus från den här, annars hotar huvudverken. Sidorna i boken är väldigt blanka, nästan som fotopapper, vilket betyder att om du inte har någon skräm för din ljuskälla kommer ljuset reflekteras i sidorna och göra det ännu svårare att läsa. Något som inte påverkar alla, men som jag tycket är väldigt störande, är att all text ställs upp i dubbla spalter på varje sida. Personligen hatar jag det, känns som att det tar mycket längre tid att läsa en sida när man kommer till botten och då måste gå upp till toppen på samma sida igen, men textmängden är väl ungefär den samma som om man hade skrivit på samma sätt som en vanlig roman, så jag kan förstå att inte alla stör sig på detta. Dock bidrar de höga sidorna och det lilla typsnittet till att mängden text på en sådan här sida är mycket mer än en sida i en vanlig bok. Jag läser ganska långsamt, men tar väl ett uppslag i en vanlig storpocket på 2-3 minuter, men ett uppslag i den här boken tar 7-10 minuter för mig att komma igenom. Så ett utdrag som "bara" är 6 sidor långt tar ändå upp emot en timme effektiv lästid (för mig), och totalt längre än så, med tanke på att jag måste ta pauser för att inte överanstränga ögonen, och ständigt försöker justera hur jag håller/lägger boken så att jag överhuvud taget kan läsa. Hade föredragit om de hade delat upp denna bok på flera volymer, som vägde mindre och även kostade mindre.