Användarprofil Susanne Holm / Betyg & recensioner / Där kräftorna sjunger

Recension av Susanne Holm

Recension

3 juni 2021

Kya växer upp i våtmarken utanför North Carolinas kust under 50-talet. Familjen är fattig. Pappan, en före detta Vietnamsoldat tar ut sin ångest på sin fru och sina barn. Kya är bara sex år när modern får nog och i plisserad kjol och högklackat rakryggad lämnar det lilla plåtskjulet bakom sig för att aldrig återvända. En efter en lämnar de äldre syskonen våtmarken. Tillslut är det bara Kya och pappa kvar, pappa som varken kan älska eller hjälpa. Inom kort är Kya helt ensam. Hon reder sig själv, med fantasi och beslutsamhet lär hon sig hur hon ska överleva. Kya blir ett excentriskt och lite skrämmande inslag i den närliggande byn som är både inskränkt och fördömande enligt 50- och 60-talets alla fördomar. När Kya mot alla odds vuxit upp till en ung begåvad kvinna hittas en yngre man död, troligtvis mördad. Naturligtvis blir vår Kya, som är både enstöring och mystisk, anklagad för dådet.

Detta är en bok, (märkligt nog författarens debutroman) som följer med i tanken långt efter att man läst färdigt. Jag älskar språket och jag älskar författarens kunskaper om om den miljö och det naturliv hon så frikostigt delar med sig av. Författaren Delia är zoolog, vilket märks på hennes detaljerade beskrivning av både djur och växter i den amerikanska våtmarken. Jag tycker att boken är fängslande och jag gillar verkligen Kya även om jag ibland ifrågasätter hennes resonemang och beslut. Om det finns något ytterligare som jag skulle önska av boken så är det att jag kan tycka att kapitlen är lite korta och att handlingen kanske går lite fort fram. Det där är ju såklart en smaksak, och jag kan absolut rekommendera boken, den är mycket läsvärd. Men för mig hade den gärna fått vara dubbelt så lång 😍

Eivorsdotter -2020