Användarprofil betttybook / Betyg & recensioner / Stormsteg

Recension av betttybook (Sandviken)

Stormsteg
Pocket
1 recension

Underhållande feelgood

22 juli 2021

Alva Bergman är tillbaka! Det har gått dryga tre månader från att hon återvände hem till Gävle efter den utmanande och dramatiska långresan till Nya Zeeland, resan som gav henne nya vänner och kärleken till Erik i Uppsala. Nya jobbet i hotellreceptionen känns toppen, speciellt i jämförelse med det tidigare på resebyrån Far & flyg där chefen var en mardröm. Alva är ändå sugen på mer och söker några utbildningar inom turism, nu är det dags för förnyelse och utveckling - även om föräldrarna helst ser att Alva håller sig till det trygga, jobbet hon redan har.

När Alva en kväll efter jobbet kommer hem till lägenheten på Brynäs får hon sitt livs överraskning då hennes semesterflirt från långresan står och väntar på henne, Dominic från Chicago har inte kunnat glömma henne och nu är han här för att visa henne sin kärlek. Förvirringen i Alvas huvud är total och känslorna skrämmer henne, plötsligt är Erik inte det solklara valet, känslorna för Dominic tar henne med storm, igen.

Givetvis är det upplagt för kaos, känslorna svallar och missförstånden haglar. När allt gått mer eller mindre åt skogen tar hon sin flykt till vännen Benni i Oslo och spenderar några fina dagar i gott sällskap, men hinner också med några spännande äventyr.

Liksom i första boken är språket löpande, det är humor och dråpligheter om vartannat, Alva gör bort sig och är allmänt mänsklig. Trasslet med bästa väninnan där sårade känslor och feltolkningar ställer till det och skapar vånda, det får författaren till snyggt. Överlag är boken lättläst, rolig och underhållande. Alva är ju fortsättningsvis rätt klantig, men det har definitivt sin charm. Jag ser verkligen fram emot att läsa nästa bok om Alva, kanhända i italienska omgivningar!