Användarprofil Idas Recensioner @idasrecensioner / Betyg & recensioner / Mörka strömmar

Recension av Idas Recensioner @idasrecensioner

Trollbindande, händelserik och oerhört välskriven!

4 november 2021

Återigen visar Philippa Gregory vilken fantastisk författare hon är. Mörka strömmar är en händelserik och intressant berättelse som bjuder in läsaren till 1600-talets London, New England och Venedig. Det är en berättelse om mörka hemligheter, djupa familjeband och makt där välskrivna dialoger och fint gestaltade miljöer har ett bra fokus.

Handlingen är snabb men samtidigt välskriven och djup, det finns många händelserika kapitel och spännande scener som etsar fast läsaren och gör det svårt att sluta läsa. Neds berättelse i New England var intressant med alla välskrivna karaktärer, men samtidigt kändes den något onödig till bokens helhet. Jag hade hellre sett ett fokus på Sarahs berättelse i Venedig, och hur hon utforskade en, för henne, helt annorlunda och spännande värld.

Jag fastnade lite extra för Sarah och hennes charmiga och mogna personlighet, men det var samtidigt spännande och härligt att få återse så många älskvärda karaktärer från Tidvatten. Philippa Gregory har en fin svärta i alla hennes karaktärer vilket skapar ett bra djup. Jag tycker om att boken innehåller korrekta historiska detaljer och karaktärer, vilket dessutom skapar en fin trovärdighet till berättelsen och gör boken ännu mer intressant och genomtänkt.

Generellt är Mörka strömmar en välskriven historisk roman fylld av unika karaktärer och intressanta dialoger. Det är diskussioner om makt, pengar, samhälle och krig vilket gör berättelsen fängslande och dramatisk. Om ni tyckte om Tidvatten är detta ett måste för er, men även för alla er som tycker om historiska romaner med ett bra fokus på miljöer, karaktärer och familjeband. Trollbindande, händelserik och oerhört välskriven!