Användarprofil Karin Niklasson Gråd / Betyg & recensioner / Kemin var hans ädla ögonsten : roman om Carl Wilhelm Scheele

Recension av Karin Niklasson Gråd

1700-talsskildring med fin tidskänsla

19 januari 2022

1700-talet har varit ett hett område i den svenska litteraturen de senaste åren, och med denna publicering har den kände 1700-talskemisten Carl Wilhelm Scheele fått sin gärning skildrad i dokumentärromanens form.

Med utgångspunkt i gedigen och imponerande research i historiska källor bygger Ivarsson upp en fascinerande berättelse om den enkle apotekargesällen som blev en internationellt ryktbar vetenskapsman. Med fin tidskänsla och stor autenticitet beskrivs hur Scheele genom hängivet och enträget arbete vinner ny kemisk kunskap och erkänsla med sina kemiska experiment. Men vi lär också känna människan Scheele, en människa som hela sitt liv dras med bildningskomplex och aldrig finner sig helt tillrätta i de fina, akademiska salongerna i Uppsala och Stockholm.

Med den här välskrivna boken har Ivarsson åstadkommit ett stycke mycket intressant vetenskapshistoria i dokumentärromanens form. Det är en överraskande, ofta rolig och bitvis spännande berättelse som författaren har åstadkommit. Skildringen av Scheeles färd på hästryggen till den nya befattningen som apotekare i Köping är ett prov på medvetandeström som är hejdlöst roligt och underhållande. Ingenstans i boken kommer vi Scheele närmare än här där funderingar över ridningens avigsidor, tankar på den kommande utgivningen av avhandlingen och observationer av det omgivande odlingslandskapet blandas helt friskt: "De första kapitlen till der Luft und dem Feuer ligger väl kvar i sadelväskan hoppas jag. Bäst att se efter. Med lite tur kan jag ge ut boken i år. Här ligger Tillinge prästgård. Måste be om ett glas vatten."

Den avslutande förteckningen över viktiga årtal i Scheeles liv, en omfattande personförteckning, en lista med ordförklaringar och en imponerande litteraturlista gör detta verk till en guldgruva för den som vill förkovra sig i 1700-talets vetenskapshistoria sedd genom 1700-talsgiganten Carl Wilhelm Scheeles ögon.