Användarprofil Anna / Betyg & recensioner / Grim

Recension av Anna

Grim
Inbunden

1bok2katter3kopparte tycker:

24 februari 2022

Grim av Sara Bergmark Elfgren är en sån där bok som känns att läsa. Här finns så många starka, mångsidiga personporträtt att berättelsen blir äkta och befolkad av människor jag känner med och bryr mig om på riktigt.
Kasper "Grim" Johansson kommer till ett Stockholm där skivaffären är en mötesplats. Man kan hitta en ny bästis vid en lyssningsstation och bli själsfränder för att någon har en cool bandtröja. Livet är tape-trading och extrajobb. Musiken är på blodigt allvar.
Ett gäng tonårskillar som fryser under de slitna skinnjackorna, trevar sig fram i musiken och livet och knappt har råd att köpa nya strängar är med och formar en genre. I dödsmetallen hittar de en tillhörighet som de saknat tidigare. Här kan de få utlopp för den där obändiga lusten att utforska gränserna för både kroppen och själen. Det är en värld där man letar efter demoner men där de verkliga redan finns inuti. Men när man söker sig fram i mörkret kan det bli alldeles svart. För när man försöker hitta sin väg där ingen tidigare har gått är det lätt att komma vilse. Inte ens de som vill och kämpar för att följa med kan alltid hitta fram och det blir en snårig, farlig, ensam väg.
Nutidens Kasper är nästan lika gammal som dåtidens Kasper någonsin blev och son till Grims bästa vän. Grim är alltid närvarande. I namn, i datum, i sina vänners minnen. Grim, som försvann under mystiska omständigheter och hittades död.
För Kasper var tillvaron i skolan ett gungfly men nu orienterar han sig i en ny tillvaro med vänner, ett sommarjobb som han älskar i spökhuset på Gröna Lund och en ny känsla av kompetens. Han tror att han har börjat återhämta sig från en lång period av dåligt mående men brottas med de kvardröjande resterna av sin depression och med de sociala koderna. Mitt i rädslan för framtiden, för att inte komma på vad det egentligen är han drömmer om, bestämmer han sig för att försöka ta reda på vad som egentligen hände Grim. Han hittar många svar men ännu fler av sina egna frågetecken.