Användarprofil David Danielsson / Betyg & recensioner / Ingen kommer att tro dig

Recension av David Danielsson

Ingen kommer att tro dig
Pocket
1 recension

Skickligt skriven och gripande!

23 juni 2022

Den här boken har fångat mitt intresse under en tid nu och när jag köpte den var det inte för min egen skull ursprungligen utan som present till min mamma som - liksom författaren och huvudkaraktären - är född, uppvuxen i och utflyttad från Arvika. Tänkte att eftersom den har talats bra om och dessutom kanske kan vara lite relaterbar miljömässigt för mor så blir det säkert bra, trots att den handlar om ett allvarligt ämne.
Migration från småstäder till storstäder är väl avhandlad inom litteraturen. Ofta fungerar den som en bakgrund för att skildra ett mer övergripande tema, som Jonas Gardells romantrilogi "Torka aldrig tårar utan handskar", som fokuserar på att komma ut mot bakgrunden av 1980-talets AIDS-epidemi i Stockholm. "Ingen kommer att tro dig" handlar om Daphne, uppvuxen i Arvika med en svensk mor och en grekisk far som försvann tidigt, och hur hon som 27-åring försöker navigera relationer, framtidsplaner, förväntningar och sig själv i storstaden. Hon träffar den finkulturelle poeten Leo och förälskar sig, men det är någonting inom henne som vill ut, som tar sig uttryck i panikångestattacker och som löper parallellt, om än dolt under ytan, med handlingen under en stor del av boken.
Där vill jag egentligen inte säga mer. Inte för att jag är på väg att avslöja någonting som inte hintas åt av titeln eller det faktum att baksidetexten förtäljer att boken är "en spännande och drabbande roman som landat mitt i samtiden och i efterdyningarna av metoo." Vad som sker får vi en relativt tydlig bild av från början, men berättartekniskt gör Kölén någonting riktigt skickligt som skänker nytt ljus till Daphnes berättelse, som redan är detaljerat redogjord för i första person.
Den här boken gick verkligen hem hos mig. Den är lättläst och jag plöjer sidorna snabbt, men samtidigt så trovärdig i den berättarröst som Kölén ger Daphnes redogörelser för det förflutna, det uppenbara och det fördolda att det finns ett - flera, faktiskt - djup i berättelsen.
Läs den!