Användarprofil Marias bokhylla / Betyg & recensioner / Vid spårens slut

Recension av Marias bokhylla

Vid spårens slut
Inbunden
1 recension

Bra för bred läsålder

18 juli 2022

När Vera åker till Rokö för att träffa sin kompis Adrian, är han inte som han brukar. Hans pappa har träffat en ny kvinna och hon och hennes två barn har flyttat in. Och Adrian har inte nämnt att de ens finns. Vera tycker att det känns konstigt, för de brukar prata om allting hon och Adrian. Sommarlovet skulle bli så kul, första gången de träffas sedan Adrian och hans pappa flyttade bort för att ta hand om hemlösa djur. Men det känns inte så kul som det borde. Dessutom börjar konstiga saker hända på djurhemmet. Saker som kan skada djuren riktigt illa om det inte upptäcks i tid. Men är det djuren som är måltavlorna, eller någon helt annan?

Mari Bister är väldigt bra på att skriva spänning med djur i fokus för barn i bokslukaråldern och det här är inget undantag. Djurhemmet har en central roll och utöver det är det både Vera och Adrian som står för lösandet av mysteriet. Det gillar jag. Jag tycker också om att både Vera och Adrian, och de andra, får visa olika slags känslor och ofta kunna prata om dem. Boken är väldigt informativ när det kommer till att ta hand om djur och vad som kan skada dem och det vävs snyggt in i berättelsen.

Målgruppen står, som skrivet, bokslukaråldern, men jag har inga problem att tänka mig att den här boken även fungerar för yngre (och såklart också äldre) läsare. Texten är visserligen kanske inte nog stor för yngre att läsa själv på ett enkelt sätt, men som högläsningsbok fungerar den säkerligen. Kan tänka mig att den skulle fungera bra för högläsning både för enskilt barn och för en hel skolklass. Boken består av 11 kapitel och på slutet finns också diskussionsuppgifter som passa bra för flera barn att fundera på med en vuxen.

Språket är lättsamt och väl avvägt för målgruppens ålder.