Användarprofil Anna / Betyg & recensioner / I skuggan av dig

Recension av Anna

1bok2katter3kopparte tycker:

7 februari 2023

I skuggan av dig av Christina Eriksson inleds med en bild från en bransch där ytan är vacker och glittrande men pennalism och råhet frodas bakom fasaden.
Filmbranschen är inte alltid vad den ser ut att vara. Det är en cynisk värld där man kan bli utbytt över natten. Där ålder är ett handikapp, i alla fall för en kvinna. En värld där metoo inte lämnade några bestående spår utan bara öppnade upp sår utan att det fanns möjlighet att lägga om dem, att läka. Det är en värld där mäns våld kan vara vardag.

Kommissarie Elias Svensson är en ensam, nyseparerad 55-åring med ett passionerat intresse för skovård. Nu står han inför nya utmaningar på jobbet. Det är midsommarhelg. För poliserna innebär det fylla, misshandel och våldtäkter, långt ifrån den romantiserade bilden av blomsterkransar, små grodorna och fest hela ljusa natten lång. Semestertider gör också att hälften så många poliser får en ökad arbetsbörda, kriminalitet tar aldrig semester. Dessutom kommer hans chef med ett oväntat förslag.
I Elias team ingår bland annat Lena Duva, som kämpar för att vara nykter en dag till och lyckas, varje dag. Rättsläkare Magdalena Andersson är kallt analytisk på jobbet men mer kaotiskt känslomässig utanför det. Cornelia Svensson är civil utredare efter att ha fått expertkunskaper om psykopater på värsta tänkbara sätt - genom att hon och hennes barn blivit utsatta för en manipulativ, misshandlande familjemedlem. En som inte har en tanke på att sluta upp med förföljelserna.
Och Forsete är tillbaka i ny skepnad.

Den firade skådespelaren Philip Johnsson försvinner från sitt hem. Hans hustru hittar bara en blodpöl trots att hon varit hemma hela tiden. Någon vill att han ska dö.
På ett sommarfagert Gotland hittas ännu en man från samma sfär brutalt mördad. I en värld där nästan alla är turister är en mördare.

Jag som inte läst de tidigare böckerna i serien får läsa en spännande bladvändare om ett ämne som alltid är skrämmande aktuellt. Berättelsen befolkas av människor jag inte vet så mycket om men mitt intresse väcks. Jag blir nyfiken på att läsa de andra böckerna för att få veta hur de hamnade där de är idag.