Användarprofil Pia / Betyg & recensioner / Historien din bankman inte vill berätta

Recension av Pia

Bankerna är intresserade av att människor investerar i...

3 juni 2013

Bankerna är intresserade av att människor investerar i olika värdepapper. Det är det bankerna tjänar mest pengar på. De framställer sig som kundernas vänner och att förslag till investeringar sker i kundens intressen, men, säger författarna "Som investerare måste du kallt räkna med att bankmannen sätter sin arbetsgivares intressen före dina. En viktig regel som författarna rekommenderar är att man bara ska investera i de finansiella instrument som man själv begriper.
Författarna beskriver på ett mycket pedagogiskt sätt hur marknaden fungerar och hur finansanalytikerna arbetar. De ska försöka förutse vad som händer och därmed kunna ge råd. Men det är inte lätt att förutse oljekriser, naturkatastrofer eller andra stora skeenden. "Vi minns till exempel hur Monica Lewinsky-affären i Vita huset, en intim förbindelse mellan två vuxna fick Dow Jones-kurvan att hicka till" skriver författarna. Visst minns jag Lewinsky-affären, men jag har ingen aning om att den påverkade börsen.
Jag blir inte så där väldigt lätt riktigt arg, men när jag läser om att kunder som investerar sina pengar måste betala bankmannen för alla transaktioner som görs oavsett om de innebär vinst eller förlust, så blir jag till och med förbannad. "För en bankman är den sämsta kunden en som vägrar flytta runt sitt kapital och byta placeringar. Om hans kunder aldrig ville sälja sina aktier skulle förvaltaren inte tjäna mer än en vanlig butiksanställd.
Så mitt råd är: Om du har slantar över som du vill göra nåt annat med än spara i kassaskåpet, köp boken, lär och ta ställning själv.