Användarprofil Pia / Betyg & recensioner / Vad är pengar? : allt du velat veta om världsekonomin men inte vågat fråga om

Recension av Pia

Andreas Cervenka är ekonomijournalist på Svenska...

3 juni 2013

Andreas Cervenka är ekonomijournalist på Svenska Dagbladet. Enligt baksidestexten på boken är han en hyllad och prisbelönt ekonomikrönikör. I den lilla (ca 170 sidor) mycket lättlästa och pedagogiskt utformade boken berättar han om världsekonomin, om bankernas maktfullkomlighet, om bankirernas girighet och om orsakerna till finanskriserna på ett underhållande sätt. Han skriver så även den okunnige - som jag är förstår lite mer. Cervenka inleder det första kapitlet med följande:Varför räcker det med en ovanligt lång bankomatkö för att få en bankdirektör att börja kallsvettas? Därför att den geniala uppfinning som vi brukar kalla för pengar bygger på ett tjusigt löfte som aldrig kan infrias.
Det finns pengar, d.v.s. mynt och sedlar. Och det finns digitala pengar, som bara är siffor i cyberrymden. Jag har börjat förstå att när vi tog ett lån för att köpa och bygga ut vårt hus, så knappade banktjänstemannen in lånet i sin dator och därmed hade bankens kapital ökat med motsvarande summa. Banken hade således skapat pengar ur luft. Bankerna skapar pengar genom att låna ut pengar. Sen tar de ränta på dessa skapade pengar.
I ett kapitel diskuterar Cervenka statens roll i bankernas spekulationsspel. Han skriver
"Efter att ha räddat sina banker undan kollaps går nu många länder på knäna. Historien visar att världens banker förlitat sig på att kunna spela på statens bekostnad och att de därför ökat insatserna."
Han konstaterar att nästa räddningspaket kan bli så dyrt att världens länder helt enkelt inte har råd.
Boken är som sagt liten mycket lättläst, lärorik och pedagogisk med bilder och många praktiska exempel. Jag har läst den två gånger nu. Man lär sig ju lite mer varje gång och förstår dessutom förhoppningsvis lite mer. Läsningen har fått mig att titta in på SvD.s hemsida då och då och fortsätta läsa Cervenkas artiklar.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.