Användarprofil Lennart / Betyg & recensioner / Musikanternas uttåg

Recension av Lennart

P O Enquists förkärlek för sin barndoms hembygd,...

4 juli 2013

P O Enquists förkärlek för sin barndoms hembygd, Västerbottens kustland, har hållit i sig genom åren. Redan 1978 utgavs Musikanternas uttåg, vilken, precis som hans så sent som i våras utkomna roman Liknelseboken, utspelar sig i den varmt tungreligiösa kustbygden i skellefteåtrakten. Det är som om han i Liknelseboken knyter ihop sitt författarskap. Och även om man som jag läser böckerna i "fel" kronologisk ordning, kan jag konstatera att i det här fallet spelar det mindre roll. Enquists storhet som författare slår igenom redan i Musikanternas uttåg. Mästerligt, med uppsluppen humor och komik, skildras människorna, med alla deras fel och brister förvisso, men samtidigt med största förståelse och sympati. Det är delvis fråga om P O:s egna släktingar och deras öden och äventyr, åtminstone om man får tro de små instick som han då och då stoppar in och som reder ut släktskapen.

Det är tidigt 1900-tal i Västerbotten och de många sågverkens tid. De fattiga men djupt och innerligt religiösa arbetarnas svåra villkor och arbetsgivarnas ovilja och/eller oförmåga att sätta sig in i dessas situation bildar bakgrund. Samtidigt reser en av huvudpersonerna, en "stockholmar", runt och försöker värva medlemmar till socialdemokratin och den fackliga rörelsen. Men han möts av närmast total oförståelse och får utstå den ena förödmjukande behandlingen efter den andra. Det går alltså inte alls bra för agitatorn och hans unge medhjälpare och dennes familj, och man börjar se emigration som enda utväg.

En underbar roman, till lika delar oemotståndligt rolig och fruktansvärt grym, en bok som ger insyn i små och svaga människors liv och förhållanden men också i den nyvaknade arbetarklassens svåra och många gånger hopplösa kamp. Och som vanligt är det bara att luta sig bakåt och njuta av P O Enquists suveräna berättarkonst, kryddad med alla skelleftemålets ibland lite svårtolkade men alldeles speciella ordmagi. En bok som verkligen förtjänar att upptäckas och läsas på nytt.