Användarprofil Magnus Berg / Betyg & recensioner / Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet

Recension av Magnus Berg

Köpläge

2 februari 2014

Jag läste boken på två dagar. Det är ett väldigt gott betyg. Jag läser jättesakta (tänker så det knakar medan jag läser) och har vanligtvis svårt att hålla fokus någon längre stund.
Jag tyckte den var jävligt bra. De första sidorna undrade jag: Vad fan är detta för skit. Men sedan tog sig språket och jag fastnade i den.

Tycker karaktärerna bekräftade mina fördomar. :-) Är själv en introvert, allvarlig person, precis som berättarjaget. Och har då fått extroverta vänner. (Det är ju en följd av att man som introvert inte jobbar för att skaffa vänner utan trivs bra själv. Då blir det ju extroverta som tar kontakt och blir ens vänner.) Och som Imagine i boken så är många av de extroverta mycket för att snacka men inte så mycket för verkstad. Detta med Imagines ovilja till att fördjupa sig i socialistiskt teori, och motivera sitt ställningstagande för vänstern med att vänstern är coola, tycker jag är kul att Linn Spross lyfter fram. Själv är jag väldigt trött på de som ska vara sååå alternativa och vänster när de i själva verket inte är medvetna och nyfikna på att lära utan helt fixerade på yta och endast ge sken av djup. Så jag håller med Linn Spross: "Gör uppror mot skådespelarsamhället."

Nu var det inte bara att jag fick mina fördomar bekräftade som gjorde att jag tycker boken var väldigt bra. Jag tycker det är en viktig bok i vår nuvarande politiska verklighet. Alternativa tankar måste lyftas fram så att människor vågar tänka dem. Därför hoppas jag 'Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet' får gigantisk spridning och kan vara en medvetande- och ögonöppnare.