Användarprofil Ewa-Lotta.G / Betyg & recensioner / Gluten och mjölk : källan till moderna sjukdomar : så påverkas du av maten

Recension av Ewa-Lotta.G

Något av det bästa jag läst

21 maj 2014

För ett antal månader sedan snubblade jag över denna boken på nätet. Min historia av sjukdomar går många år tillbaks i tiden. När jag hunnit halvvägs i denna bok beslutade jag mig för att följa råden och har nu i 6 veckor ätit rent från spannmålsprodukter och känner sakta hur livet återvänder och att mina besvär med främst värk börjat klinga av. Jag är imponerad av hur enkelt och klart författaren lägger fram budskapet, och jag läste att han poängterade att boken vänder sig till den vanligt folk på ett enkelt och lättförståeligt sätt och inte till vetenskap och läkare. Författaren, har inte bara borrat djupt, han har även tagit ett stort och brett grepp på ämnet.

Boken fungerar bra som uppslagsbok på grund av den tydliga innehållsförteckningen både före varje avdelning och i slutet av boken. Boken innehåller utöver nyttig fakta också ett antal fallbeskrivningar ur livet. Det som slår mig är bokens rakhet i ämnet,, och då så förstår man att denna typ forskning och grävande som Michael Håkansson fått göra för denna boks tillblivelse, skulle traditionella sponsorer aldrig finansiera.Jag tror att alla som läser boken kommer att känna igen något av egna eller andras hälsoproblem.

Man blir också grundligt upplyst och medveten om och lär sig om alla de komplicerade sambanden i vår kropp. Hur vitaminer och mineraler måste samspela för att hela organismen skall fungera på rätt sätt och vilka följder en rubbning av balansen får. Avdelningen i boken som handlar om vitaminer, mineraler och aminosyror är omfattande och den är en guldgruva. Vitaminer, mineraler och aminosyror har alla en funktion i kroppen hur små mängder de än förekommer och en brist på ett enskilt vitamin, mineral eller aminosyra får negativa följder.

Vi har på senare tid fått lära oss hur viktigt D-vitamin är och även Magnesium. Men här får man lära sig om alla andra viktiga mineraler och vitaminer.Med vår reduktionistiska världsbild så vill vi tro att diabetes är en sjukdom, celiaki en annan och depression en tredje. Efter läsning av denna bok kommer vi att inse att det hänger ihop med vad vi stoppar i munnen.

Jag ger boken ett högt betyg och vill sända ett tack till författaren. Såg nu att det kommit ut fler delar av boken som ingår i en serie och dessa kommer jag att införskaffa