Användarprofil Pia / Betyg & recensioner / Demokrati till döds : Sveriges väg in i den globala diktaturen

Recension av Pia

Är demokratin döende?

2 januari 2015

På några informationsportaler, exempelvis RäddaSverige.nu, Blueshift.nu, med flera har Kristoffer Hell skrivit ett stort antal intressanta inlägg, ofta med mycket tankeväckande analyser och med en vass penna. Nu har han samlat och utvecklat en hel del av dessa texter i en mycket läsvärd bok, som dessutom är lättläst. Han varnar och avslöjar, attackerar och förklarar. Förutom artiklarna har han också startat ett antal upprop om angelägna frågor, som fått många undertecknare, bland annat min underskrift vid flera tillfällen och som han berättar om i boken. Det handlar om hotet mot kontanterna, om aerosolbesprutningarna efter flygplan, om USAs och västvärldens attack mot Libyen med dunkla syften m.m.

Kristoffer Hells syfte med boken är att lyfta fram och analysera "politikens icke-frågor - det makten inte vill att läsaren känner till och därför kallar konspirationsteori¿". Det är ett synnerligen lovvärt och viktigt syfte. Makten, vare sig det gäller politiker, finansoligarki eller företagsledare, har ju en tendens att kalla alla obekväma frågor för konspirationsteorier och lyckas därmed få människor som är rädda för att bli kallade för konspirationsteoretiker att blunda och stänga öron och mun. Det är verkligen ett effektivt sätt att tysta människor.

Jag rekommenderar varmt boken till den som vill försöka få alternativa perspektiv på och försöka förstå de stora svåra frågor som debatteras, i huvudsak i sociala media och alternativmedia - och där våra traditionella media tiger eller förvanskar.