Användarprofil Sandra Petojevic / Betyg & recensioner / Attentaten i Gallus

Recension av Sandra Petojevic

Spännande äventyr med politik i parallellvärld

23 februari 2015

Attentaten i Gallus av Eva Holmquist (Ordspira förlag) verkar vara den första boken i en mycket bra och rafflande fantasyserie där man får följa tre huvudpersoner: kapten Fidesko, en fågelvarelse som inget hellre önskar än att få bli en hyllad hjälte. Istället skickas han på ett betydligt mer modest uppdrag: att ta reda på varför slavar försvinner. Den andra huvudpersonen är Matilda, en ung tjej med ett vanligt kontorsjobb, som finner att vaknat upp i samma värld som kapten Fidesko. Hon försöker finna ett sätt att ta sig tillbaka till den "riktiga" jorden, och under tiden får hon reda på att människorna i den här parallellvärlden är förslavade av ett fågelfolk som kallar sig gallus, något som de även döpt parallellvärlden till. Vi får även följa rövaren Sticke som är medlem av en sorts troll som lever på det de lyckas stjäla från människorna. Det uppstår såväl konflikter som kulturkrockar när Sticke får ett uppdrag av en gallus som sedan länge är rövarnas ärkefiender, att spionera på slavarna. Och såväl Matilda som Fidesko upptäcker att allt är inte som det verkar vara.
Det är mycket bra att det inte är några vattentäta skott mellan ont och gott i denna bok, vilket gör den betydligt mer spännande och oförutsägbar. Och dessutom utvecklas personerna. Matilda som först bara längtar hem, märker att hon har en viktig roll att spela medan kapten Lanka som först är avog mot Fidesko accepterar honom mer och mer. Sticke som plötsigt har fått ett ansvar glömmer bort sina sedvanliga bus som han gjort bara för att han velat ha haft lite spänning i tillvaron, och av och till dyker katten Tekel upp som sätter piff på berättelsen.
Jag gillar att berättelsen är uppdelad i stycken som driver berättelsen framåt med sina cliffhangerslut - man vill veta hur det går! Detta är berättelsens motor och det är lätt att hänga med trots att perspektivet skiftar mellan Fiesko, Matilda och Sticke. Jag tappade inte intresset, utan tvärtom gick jag omkring och tänkte på t.ex. på Stickes oheliga allians med kapten Lanka och grubblade över vart slaven Lasses hus hade tagit vägen. Berättelsen följde mig hela vägen ända till sista sidan - och inte ens då ville den släppa mig, eftersom slutet lovar en mycket intressant fortsättning.
Det är också utmärkt att det finns en snygg och raffinerat överskådlig karta i början så att man inte tappar bort sig, ritad av Ulrika Balla som här och där gjort mangainspirerade illustrationer i boken samt omslaget. Jag hade mycket stor behållning av denna roman, framför allt av dess politiska undertoner, och den passar perfekt såväl för unga som för vuxna. Och inga korrfel har den heller! Jag ger denna bok fem stjärnor av fem!