Användarprofil Nilla Hugo / Betyg & recensioner / Bakom leendet : om skadliga processer i arbetslivet och vad som kan förändras

Recension av Nilla Hugo

"Bakom leendet" - En riktig aha-upplevelse

11 mars 2015

Detta är en livsnödvändig bok för den som råkar bli mobbad på sin arbetsplats. Har själv erfarenhet av att tvingas uppleva denna typ av maktlöshet. Författaren Börje Eriksson har gjort ett gediget forskningsarbete genom att intervjua både drabbade och psykosociala experter på området. Problemet är tydligen vanligast bland ambitiösa och plikttrogna tjänstemän inom vård, omsorg och skola där de ofta drabbas av av diskriminering, isolering och uteslutning av en omedveten och ibland okunnig arbetsledning. Omgivningen förhåller sig passiv eller undfallande. Den drabbade lämnas ensam åt sitt öde.

Men författaren visar också att orsaken eller problemet sällan ligger hos den enskilde individen utan är inbyggt i organisationen eller det sociala samspelet, d.v.s. arbetsmiljön. Arbetsgivaren har idag huvudansvaret för arbetsmiljön på sin arbetsplats.

Den här boken (Bakom leendet) kan rädda liv eftersom det kan bli ödesdigert för den drabbade att bli mobbad och utesluten inom en arbetsplats-organisation på detta sätt.
Idag är problemet högaktuellt, med tanke på socialsekreteraren i Krokom som tog sitt liv pga. utfrysning på arbetsplatsen. Fallet anmäldes av hustrun som fick rätt i Tingsrätten. Men kommunen överklagade till Hovrätten som avslog ärendet. När ärendet belystes på TV-nyheterna framgick det att en sakkunnig person ansåg att ärendet även borde prövas i HD. Ska bli intressant att följa detta vidare.

Den här boken är väl genomarbetad, kanske kunde det strukturella upplägget varit lite tydligare. Men budskapet är tydligt och innehållet har berört och lärt mig oerhört mycket.

/ F.d. socialtjänsteman