Användarprofil MiaMaria / Betyg & recensioner / Aldrig släppa taget

Recension av MiaMaria

Hjärtevärmande, svart saga

2 april 2015

Emily är en flicka som har allt, en trygg familj, vänner, bra betyg. En dag möter hon av en slump Sam, och känner sig direkt dragen till honom. Men Sam är Emily's motsats: en tonåring som blev kidnappad av sin psykopat till far för många år sedan och som tillsammans med sin lillebror forslats runt USA och levt i kvartar, hållits isolerad från omvärlden, inte gått i skolan och kämpat för att få ihop mat för dagen. Han vet att det sorts liv Emily lever är obegripligt för honom och är rädd vad som ska hända om hans far får veta att han tagit kontakt med en främling.

Aldrig släppa taget är en saga på det sättet att det verkar otroligt att någon som Sam skulle kunna vara så vacker, god och oskuldsfull efter att ha levt med en elak psykopat till förälder sedan barndomen. Men i sagans logik är det självklart: Sam är en fångad prins, och Emily är den som måste rädda honom och hans lillebror från draken.

Holly Goldberg Sloan har skrivit en bok som man inte kan lägga ifrån sig - min sjuttonårige son stal den och läste ut den på en natt när han hört oss läsa högt ur den och inte kunde vänta för att få veta hur det skulle gå - och hon lyckas skriva humoristiskt och sakligt också om livsförhållanden som får håret att resa sig på huvudet. Den är rolig, spännande, romantisk - och efter ett antal "oh nej!" ögonblick leder den oss till slut i mål.

Jag skulle beteckna den som den mest effektivt komponerade feel-good YA jag hittills läst - den har allt, innehåller inga löst skramlande delar, och är den perfekta boken när du vill bli underhållen och ändå känna att du tagits ut ur dig själv och på allvar engagerats av karaktärerna. Som att äta den perfekta franska chokladkakan med vispgrädde, snarare än att tvångsmässigt trycka i sig en påse lösgodis, om ni ursäktar metaforen. Jag rekommenderar den varmt!