Användarprofil Latte / Betyg & recensioner / The Wines of Burgundy

Recension av Latte

The Wines of Burgundy
Inbunden (Hardback)

Bourgogne har en engelsk kung!

4 april 2015

Clive Coates har fler kontakter i Bourgogne än de flesta, och vet antagligen mer om dem än de själva. Det är tydligen inte ovanligt att han kan berätta om släktförhållanden odlarna inte själva kände till.
Coates skriver på lättläst och lättflytande engelska om såväl området (som i den här boken täcker mer än 'bara' Côte d'Or), vinerna och odlarna. På grund av komplexiteten behöver de flesta av oss en hjälp som den här, om man inte är utrustad med mycket tid och pengar - han har redan gjort enormt mycket research åt oss, och boken gör det möjligt att gå rakt på målet.
Givetvis måste man komma ihåg att alla s.a.s. betygsättande böcker bygger på författarens personliga åsikter, och vet man att man inte delar hans uppfattning och åsikter blir behållningen inte lika stor. Eller, då vet man ju vad man inte ska köpa, eller vilka producenter man inte behöver besöka. Delar man (i stort) hans åsikter har man enorm hjälp av boken, även om många av de viner han meddelar provningsomdömen om i den sista delen av boken inte längre finns på marknaden eller ligger utanför mångas vininköpsbudget. Men drömmar är gratis, och också trevliga. Men eftersom han provat många viner finns möjligheten att läsa om dem man köpt, och när de lämpligen bör drickas för att ge som mest.
Boken rekommenderas mycket starkt (men visst underlättar det om man är lite nördig). Men jag beklagar att hans utmärkta tidskrift The Vine inte längre kommer ut. Dock lägger han fortfarande ut en del provningar på nätet, vilka kompletterar boken, som förstår inte har med viner från de allra senaste åren.