Användarprofil Christina Agnani / Betyg & recensioner / Till himlen och tillbaka : en neurokirurgs nära döden-upplevelse

Recension av Christina Agnani

En neurokirurgs upplevelser från "andra sidan"

24 april 2015

Eben Alexanders bok "Till himlen och tillbaka ..." är mycket fängslande. Jag slukade den tills jag läst ut den. För en vanlig dödlig som jag utan kunskap om hjärnhinneinflammationer och hjärnneurologi etc är det litet väl tjatigt med all denna detaljerade medicinska information i samband med författarens sjukdom, men det är mycket spännande att få ta del av denne högutbildade, naturvetenskapllge forskare genomgripande upplevelser från en annan värld, medan hans hjärna var bortkopplad från all aktivitet Inte mindre intressanta är de konsekvenser de hinsides upplevelserna haft på det emotionella planet i hans liv, sedan han återfått fysisk hälsa.
Ett fint grepp av författaren är de inledande citaten till de olika kapitlen, exempelvis av Albert Einstein, en odiskutabel auktoritet för alla forskare.
Sedan jag läst boken har jag gett den till andra personer utan kommunikation av olika livsåskådningar. Samtidigt har det väckt stort intresse, när jag talat om boken till okända personer, vilka antecknat titel och författarnamn.
Varje "efter-döden-upplevelse" tycks olik alla andra, även om många har drag som liknar varandra. Eben Alexanders upplevelser från "andra sidan" saknar en del element som är ofta förekommande hos andra personers, men välbefinnandet när någon befinner sig i dimensionen utanför kroppen är gemensamt för alla, liksom beslutet att leva ett helgjutet liv till andras gagn, så länge de får vara här på jorden.