Användarprofil Pia / Betyg & recensioner / Domedagsklockan : och myten om jordens ständiga undergång

Recension av Pia

Den bästa klimatboken på svenska

26 maj 2015

Om du tänker läsa bara en enda bok under 2015, så bör det vara denna. Det är sällan jag känt mig så optimistisk och positiv när jag avslutat en fackbok om det aktuella världsläget. Tre huvudförfattare, Svenolof Karlsson, Jacob Nordangård och Marian Radetzki, har egna kapitel om olika teman. Dessutom har Hans Bergström skrivit ett inledande kapitel och Per-Olof Eriksson har skrivit ett förord.

Bergströms kapitel handlar om mediernas hantering av världshändelserna. Bland annat beskriver han det han kallar "mediernas logik". En anledning till att massmedia så ensidigt rapporterar om exempelvis klimatfrågan, beror enligt Bergström dels på politisk bias och dels på group think. Allmänjournalistiken har en "förbluffande övervikt" av miljöpartister och vänsterpartister skriver han.

Jag köpte boken egentligen bara för att få läsa Jacob Nordangårds analyser av vilka krafter det är som styr klimatdebatten. Han hade skrivit en doktorsavhandling, "ORDO AB CHAO - Den politiska historien om biodrivmedel i den Europeiska Unionen - Aktörer, nätverk och strategier" (2012). Jag ville läsa mer. I sitt kapitel, "Hur klimatfrågan växte fram - nätverken, agendorna och pengarna", redovisar Nordangård den historiska utvecklingen. Han svarar på frågorna: Varför har klimatfrågan fått sådan sprängkraft? Vilka aktörer och nätverk har drivit fram den? Inom vilka historiska sammanhang har Romklubben och IPCC sitt ursprung? Vilka idéer har fostrat lobbyister som Anders Wijkman och Johan Rockström? Han presenterar många mycket intressanta fakta som hjälper mig att bättre förstå skeendena.

Om och om igen i Nordangårds kapitel visar han hur personer i olika maktsammanhang förespråkar en världsregering och flera ser sig själva som grundare till denna. Det verkar otvetydigt som om klimatfrågan och idén om den globala uppvärmningen blev den efterlängtade orsaken som skulle kunna påverka och skrämma nationer och politiker så pass, att det kan komma att leda till en ny världsordning och en ny världsregering.

Även bokens övriga författare, Svenolof Karlsson och Marian Radetzki har mycket intressanta kapitel. De var okända för mig tidigare, men jag kommer att försöka hitta mer att läsa. Radetzkis beskrivning av de konfliktfyllda världsbilderna, "den gröna värdeteorin" kontra "den antropocentriska värdeteorin" har redan hjälpt mig analysera andra texter, framförallt i klimatdebatten.

7 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.