Användarprofil Bengt Edqvist / Betyg & recensioner / Fladdermöss : i en värld av ekon

Recension av Bengt Edqvist

Fladdermöss : i en värld av ekon
Inbunden
1 recension

Sveriges första fladdermusbok

23 september 2015

Äntligen är den här, Sveriges första vuxenbok om fladdermöss. Zoologerna Johan Eklöf och Jens Rydell, den senare har fotograferat, har verkligen lyckats göra en bok som motsvarar de extremt högt ställda förväntningarna hos en helt vanlig fladdermusnörd. Där finns för det första en stor mängd helt fantastiska bilder från hela världen men också en rik mängd information om detta världens enda flygande däggdjur, och faktiskt också ett av de vanligaste. Men dess dolda tillvaro i grottor, källare, blomblad, kyrktorn etc har gjort att vi människor egentligen har noll koll. Det är också därför det uppstått en så stor mängd myter kring djuret. Föreställningar som denna bok på ett ypperligt sätt gör sitt bästa i att upplysa om och ta död på genom att presentera en så stor mängd information om hur fladdermössen egentligen lever och beter sig. Och det är verkligen inget torrt rabblande av fakta, eftersom Eklöf är en så lysande pedagog. Och bilderna är inte bara de där porträttbilderna man vanligen ser, helt utan kontext, här får man se en mängd olika fotoexempel på hur de lever och varför. Många av dom i vår närhet, om vi så bor i centrala storstaden eller i en hydda i djungeln. Naturligtvis får vi också en rejäl dos information om hur fladdermössen påverkas av modern miljöförstöring, men inte på ett helt pekpinneaktigt sätt utan även vad som faktiskt går att göra för att vända negativa trender när det gäller fladdermössens väl. En oumbärlig bok för alla naturvänner, även för de som är rädda för dessa så sociala och i princip inte det minsta farliga djur. Vi är farligare för dem än de för oss. Det framgår också av denna bok, samt hur vi faktiskt ibland nästan lever i symbios, även om vi inte vet om det.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.