Användarprofil FC / Betyg & recensioner / Färjan

Recension av FC

OK men för enkel.

11 oktober 2015

Många hyllar den här boken men jag kan inte riktigt se varför.

Själva storyn och platsen för den här typen av handling är briljant. Alla har säkerligen funderat över vad som händer vid olika scenarion på en båt - alla dess människor och ensamma på havet. Handlingen i sig är intressant och vi får följa många olika personer och hur deras resa på Baltic Charisma. Har man rest på denna typ av båt, på gott och ont, så kan man relatera till när folk springer runt, allt från vad som händer i sviten till de billigaste rummen längst ner - vilket skapar en intressant dimension när det kommer till att bygga upp bilder av storyn i huvudet.

Men jag kan ändå inte riktigt bli glad över boken. Det ultrarapida tempot gör att man inte får någon känsla eller inlevelse för karaktärerna, om barnen dör eller inte känns som "jaha" och inte mer än så, samma sak för alla andra karaktärer. Likväl så stör jag mig på informationen om "de" som orsakar allt - antingen så ska man få all information så man förstår varför de gör sakerna som de gör eller ingen så fantasin får leka men har får man istället något mittimellan och det blir åter igen "jaha".

"Min son är dum så jag ska stoppa honom"
"Varför? Det är inte så att Ni gör något som Ni inte är menade att göra"
"... han är dum så han ska dö"

... jaha okej? Det vore bättre, för mig, att inte få veta något då eller få all information. Men smaken är som baken. Sedan är det inte en utmaning att läsa, jag vet inte vilken grupp som "Färjan" riktar sig mot men ibland känns det som det är en bok för yngre tonåren. Språket är för enkelt. Tyvärr.

Folk lyfter att detta är "Stephen King på en färja" vilket är skrattretande. Inte bara har man höga tankar om sig själv men samtidigt vill jag tro att om man har läst några av Stephen King's böcker ser man att det stora fokuset ligger på den lilla människan och gruppen. Aldrig direkt på det "otäcka", det är sidohandlingen. Om man nu ska koppla författare och Stephen King har Mats en bra bit tills han når dit. Ta en bok från Lindqvist och jämför med Strandberg så ser man skillnaden..

Tyvärr, om man gillar Stephen King, Ajvide Lindqvist eller Anders Fagers böcker så kan man läsa den här i väntan på att någon av de författarna ska släppa något. Om inte så kommer man, tyvärr, bli besviken. Däremot så ser jag fram emot Mats Strandbergs nästa skräckbok. Det finns mycket fantasi, historier och "råhet" som väntar på att få komma fram och skrämma oss - det ser jag fram emot.

Däremot lyckas inte Färjan med detta.

Men det jag nog stör mig mest på är att boken är skriven för att göras en film/serie av. Det framgår väldigt tydligt, tyvärr. Som att läsa ett manuskript - bläh.

Rekommenderar jag den? Nja. Har du inget att läsa, kör på annars kan man passa. Ser jag fram emot nästa släpp från Mats? Definitivt! Det finns mycket som författaren vill få ut, den är gången blev det lite för mycket av vissa saker och för lite av annat men nästa bok.. Det ska bli intressant!