Användarprofil Sandra Petojevic / Betyg & recensioner / Att hitta glädje i skrivandet

Recension av Sandra Petojevic

Inspirerande kursbok för alla med skrivkramp

27 november 2015

Har du skrivkramp eller känner du någon som har det? Då ska du genast införskaffa Att hitta glädje i skrivandet av Kim M. Kimselius som kommer att koppla in skrivhandens turbomotor! Fingrarna kommer att ivrigt greppa pennan eller hungrigt kasta sig över tangenterna, för det här är en fantastisk skrivkursbok, fullmatad med fiffiga tips och personliga betraktelser. Tänk igenom de ord du vill ha med på livets resa. Så börjar inledningen som nämner att den första skrivboken heter Att skriva med glädje, men den här klarar sig alldeles utmärkt utan den. Och så kommer man in i det underbara första kapitlet där Kim berättar om inspiration och vedermödor; att hon berättar om sin allra första bok som hon skrev när hon var åtta år gammal är fullkomligt lysande! Där grundlades det samarbete som hon än i dag har med sin make. Men det finns även en ruskig händelse där en förläggare som ville förvandla Kims historiska äventyrsbok till en banal kärleksroman! Och efter detta spännande kapitel börjar så själva kursboken, från idé till färdig bok, och jag njuter av varje sida! Kim upprepar vissa saker men det är medvetet gjort, det är som att få peptalk av en riktigt entusiastisk coach: Ja, du kan! Ge inte upp! Den här boken staplar inte fakta på fakta, men är ändå så full med nyttiga skrivregler och skrivtips som mycket personligt presenteras steg för steg. Denna bok är som en festmåltid för den skrivlystne, det finns bara ett par stickiga fiskben i anrättningen såsom "stappla" istället för "stapla" på två ställen, samt Goggle istället för Google. Men trots detta så får denna inspirerande skrivbok fem gyllene gåspennor av fem!