Användarprofil Pia / Betyg & recensioner / De vita linjerna i skyn

Recension av Pia

Konspirationsteori eller verklighet?

16 december 2015

Äntligen kom den efterlängtade boken om de vita strimmor vi sett på vår himmel några år - på svenska. Maximilian Schnell avslöjar en djup kunskap om både den historiska bakgrunden och de tekniska detaljerna omkring fenomenet. I underrubriken ställer Schnell frågan om det är en konspirationsteori som många vill göra gällande eller om det faktiskt är något som döljer en mörk verklighet. Författaren menar, utifrån en mångårig djupgående forskning och samtal med experter inom området, att det dels handlar om vädermanipulering, s.k. geoengineering, och dels sannolikt är en del av det av USA sedan länge efterlängtade möjligheten att kunna använda vädret som vapen. Att medvetet kunna skapa torka eller översvämningar, störtregn eller orkaner för att försvåra för fienden. Schnell är inte ensam om att dra den slutsatsen. Det finns forskare i hela världen som kommit till samma slutsatser och som på olika sätt försöker sprida kunskapen till världens befolkning, för att man ska bli medveten och kunna agera samt dessutom kunna förebygga allvarliga sjukdomar.
I folkmun kallas de vita strimmorna för chemtrails, kemikaliestrimmor. Forskare både i Sverige, i USA och i andra länder har funnit höga nivåer av aluminium, barium, strontium och mycket annat som man inte finner i naturligt regnvatten eller snö.
Det allra mest imponerande i boken är kanske bilderna. Boken måste ha varit dyr att framställa. Schnell har bilder på det mesta som han berättar om, strimmor, flygplan, anläggningar, tidningsartiklar och mycket mera, vilket förtydligar och konkretiserar det han tar upp i texten. Bara dessa är värda att man äger boken. Man kan gå tillbaka och granska. Boken är en utmärkt uppslagsbok. Författaren har fått hjälp av yrkesfotografen Anders Blomqvist från Ängelholm som donerat helt fantastiska bilder till boken. De sista 40 sidorna i boken är hans bilder, bilder som tagits under åren 2013-2015 över västra Sverige.

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.