Användarprofil A / Betyg & recensioner / Århundradets kärlekskrig : en punktroman

Recension av A

Inte smutskastning, utan en varning

22 mars 2016

På sätt och vis förtjänar den inte fullt betyg, eftersom det rent objektivt sett inte är den bästa bok som jag har läst.

Men det var en fantastiskt befriande bok att läsa (i den mån hat, sorg och uppgivenhet kan vara befriande), vilket visar att den fyller ett tomrum som tidigare bara halvt har försökt kompenserats av självhjälpsböcker och parterapitips. Dess styrka är just igenkännlighetsfaktorn.

Det är boken för alla de som haft en relation till någon närstående - inte nödvändigtvis romantisk sådan - där hat och kärlek varit hopplöst sammantvinade, där det upplevts som lika svårt att avsluta som att fortsätta, där tanken på hur det skulle kunna vara (och kanske har varit) förblindar hur det faktiskt är och med all säkerhet kommer att fortsätta vara.

Det är för alla dem som vill känna någon annan uttrycka det hat och den frustration som man kanske själv inte är förmögen att uttrycka eller inte har vågat erkänna.

Det är om en kvinna som egentligen har accepterat den kommande brytningen, men behöver för sin egen skull först uttrycka och leva ut decennium av återhållen besvikelse, hat och sorg i den kärlek som en gång fanns, men bara visade sig vara ett lustslott. Som straffar och på ett plan njuter av att straffa, men som egentligen bara vill höra ett "förlåt" och garantier för en förändring som återigen möjliggör kärlek - men denna gång utan utnyttjande, hån och förtryck.

Det är om en man som i rädsla för att misslyckas, inte duga eller känna sig "fel" kräver beundran, hängivenhet och uppoffring från en kvinna, och som har ett behov av att håna och förminska hennes värde för att slippa känna sig svag och sårbar i sitt beroende. Som ser relation som ett nollsummespel där den enes makt måste ske på den andres bekostnad, och där makt egentligen blir till den personliga trygghet som i en sund relation istället skulle ha bestått av respekt, förståelse och tillit. Och en man som, för att göra det än mer representativt, kanaliserar allt detta också via sex.

Det är inte en konstruktiv bok i traditionell mening. Den är inte återhållsam eller eftertänksam, och den erbjuder inte några lösningar eller handfasta tips. Men kanske just därför visar den, tydligare än något annat, vikten att erkänna det dödsdömda och glömma idealen. Gör dig istället fri och gå.

3 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.