Användarprofil Sandra Petojevic / Betyg & recensioner / Med Hjärtat i Halsgropen

Recension av Sandra Petojevic

Med Hjärtat i Halsgropen
Pocket
1 recension

Rafflande och tänkvärt äventyr med kontraster

28 juni 2016

Elin Niklassons debutroman Med hjärtat i halsgropen (Fantasi-förlaget 2015) börjar med att huvudpersonen bokstavligen har hjärtat i halsgropen precis som i bokens titel, med andra ord börjar den riktigt rafflande! Fjortonårige Tozan har precis stulit en amulett som i orätta händer kan bli ett fruktansvärt vapen, och han blir tvungen att lämna slottet, sitt hem. Vi får följa hans vandring genom en fientlig och realistiskt skildrad fantasyvärld och här upptäcker jag att jag saknar en karta i bokens början. Visserligen beskrivs väderstreck men det hade underlättat om det hade funnits en karta, nu känner jag mig lika vilsen som Tozan. Men jag tycker om att läsa om de kontraster som uppstår på Tozans färd som när han på sidan 45 kliver in i ett värdshus som är mycket smutsigt jämfört med slottets salar i det liv han tidigare haft. Detta gör boken levande och mycket intressant, i synnerhet som han får två följeslagare, ett par ungdomar som kanske är barn till hans fars fiender. Även Tozans minnen och tillbakablickar ger märg åt berättelsen, eftersom de kontrasterar mot den bistra verkligheten som han befinner sig i. En annan sak som gör boken tänkvärd är det faktum att krig är tragiskt, inte heroiskt. Och eftersom boken har undertiteln Trilogin om amuletten är jag riktigt sugen på att läsa den spännande fortsättningen.

Denna fantasybok som även passar tonåringar och yngre läsare är väldigt medryckande med fina personteckningar. Synd bara att språket inte är riktigt utvecklat, det förekommer en del kullerbyttor såsom på sidan 79 där Tozan "gick till sängs den kvällen" trots att han befinner sig utomhus vid en lägereld! Och ordet "coolt" på sidan 147 känns väldigt malplacerat. Men boken är trots detta en nagelbitare med trovärdiga rollfigurer och välbeskrivna miljöer, och författaren Elin Niklasson var vid bokens tillkomst häpnadsväckande ung, endast 16 år! Så jag ser fram emot ett spännande författarskap med många läsvärda böcker och just denna bok får fyra fina medaljonger av fem!