Användarprofil Martin Smedjeback / Betyg & recensioner / Djurens förintelse : människans nazism mot andra arter

Recension av Martin Smedjeback

Respektfullt och fascinerande om allvarligt tema

9 augusti 2016

Nazismen ses ofta som ren och skär ondska. Många tror att nazisterna måste ha varit sjuka i huvudet eller sadistiskt lagda. Men denna bok visar att många som var kuggar i det fruktansvärda nazistiska maskineriet var helt vanliga tyskar som gick till sitt kneg. De var varken sadister eller psykiskt sjuka. Men hur kunde de då stå för ett av de värsta folkmorden i vår historia? Eftersom deras samhälle genomsyrades av en nazistisk ideologi som försvarade och förklarade varför arier var överlägsna och att andra folk därför kunde behandlas som billiga resurser eller ohyra.

Kan något lika allvarligt hända även i vår tid och i vårt samhälle? Författarna visar övertygande att dagens djurförtryck försvaras, förklaras och utföras med tankar och praktiker som på många sätt liknar de som användes inom nazismen. Denna typ av jämförelser för alltid med sig en risk att en sida eller ett folk enbart används som ett medel för att lägga fram ett argument. Så är det definitivt inte i denna bok. Lidandet och förtrycket av både människor och djur tas upp med yttersta respekt och omsorg. Vi får på många ställen i boken höra röster från offren själva under Förintelsen. Många av dem drar själva parallellen mellan deras lidande under nazismen och förtrycket vi utsätter djuren för.

Med tanke på de två tunga ämnen som avhandlas i boken så är det förvånansvärt lätt läsning. Det är så intressant att följa författarnas efterforskningar och tankar att läsningen aldrig blir tung eller långsam. Det är underhållande och upplysande att läsa om hur politiker som Göran Hägglund och artister som Jonas Gardell försvarar köttätande. Vi får också svaret på om Hitler verkligen var vegetarian och djurvän. Från boken lärde jag mig massor om nazismen som jag aldrig fick höra om i skolan eller i andravärldskrigetdokumentärer.

Det här är en bok som rekommenderas varmt till alla som är intresserad av hur vi människor kan lära oss av tidigare misstag så att vi inte upprepar förtryck i olika former.