Användarprofil Carl Johan Ljungberg / Betyg & recensioner / Underkastelse

Recension av Carl Johan Ljungberg

Mer allvar än de flesta anar hos Houellebecq!

23 augusti 2016

Kanske ser många läsare Michel Houellebecqs Underkastelse mest som en liknelse om hur ett skickligt politiskt attentat genomförs. Ett attentat där ett islamistiskt parti genom att hålla låg profil och vädja till krav som tilltalar franska samhällsbevarare skjuter ett grundskott mot den franska upplysta tradition som haft sådan betydelse och ännu bär sådan prestige. Här gaddar alltså en grupp lärda och smarta islamister ihop sig för att göra Frankrike till en politisk språngbräda in i ett håglöst EU, som sakta nötts ned över migrationens och tillväxtpolitikens konflikter.
Men boken kan vara mer öppet tänkt än så. En läsare kan tolka den så att islam kanske erbjuder ett bättre alternativ än den kombination av snävt puritansk och utopisk anda som präglar dagens EU-elit som snabbt rör sig bort från folkets vilja. Houellebecq visar förvånande respekt för Europa sådant det var under medeltiden, ett Europa som då inte bara slog tillbaka muslimernas erövringsförsök utan som också ägde kraft att skapa ett kristet samhälle med inspirerande, uppoffrande och institutionsbyggande kraft. Kan en muslimsk ordning rentav visa sig likna denna "medeltida syntes", och göra det bättre än den slappa hedonism och uppblåsta individualitetskult som präglar det nya årtusendets européer?
Som den konstnär han är ger Houllebecq givetvis inga övertydliga svar, men hans berättelse förenar stor inlevelse i hur människor låter sig erövras om de rätta lockbetena finns med lika betydande kunskap om relevant europeisk historia och inte minst Islams stora tanke- och trostraditioner.
Underkastelse är en läsupplevelse med många tankeställare inbyggda.

6 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.