Du är här: Start / Betyg & recensioner / Freedom

(3 röster)

Världsomvälvande

Kerstin Löfgren, 24 november 2020

Den viktigaste boken någonsin! Läs den, fundera, tänk nytt. Se människan som hon verkligen är, utan svärtade glasögon som förvrider synen.

Enastående bok

Ulrik Helms, 7 oktober 2020

FREEDOM är en enastående bok då den förklararar människans förmåga till altruistiska osjälviska kärleksfulla beteenden kontra egoistiska själviska destruktiva beteenden utifrån ett biologiskt perspektiv. Det är en vetenskaplig förståelse som vi människor aldrig tidigare haft och precis som titeln beskriver är vi äntligen fria från jakten på självförverkligande sökande och det inre kriget mellan mellan våra instinkter och vårt intellekt kan komma till ro. Griffith tar med läsaren på en resa in i dom mest svårförklarade frågorna som "finns det någon mening med livet och vad är i så fall meningen med livet?", "vad är kärlek?", "vad har gud haft för betydelse för mänskligheten och vad är det vi egentligen har menat med gud? och "är vi i grunden goda eller onda?". Dessa frågor har Griffith nu otroligt nog besvarat. Men inte genom att han själv har fabricerat svaren på dom utan genom forskning och sammanställning av information från histor... Läs hela recensionen

Boken som räddar världen

Olof Österman, 27 september 2020

Denna bok levererar, genom biologiskt, mänskligt tillstånds-lösande vetenskap, den välbehövliga och banbrytande psykologiska insikten om vad det innebär att vara människa. Den konfronterar elefanten i vardagsrummet, av vårt motsägande, splittrande, upprörda, potentiellt hemska, men också empatiska, samarbetsinriktade och kärleksfulla beteende, och läsaren som är subjektet, får sig själv förklarad och svar på den inre frågan om sin egen och andras godhet, vilket är det yttersta och fantastiska, förlösande värdet i denna bok, som riktigt har blivit kallad av Harry Prosen, en tidigare president för den kanadensiska psykiatriska föreningen, för "boken som räddar världen". Denna bok räddar världen genom att ge alla människor förståelse för sig själva, specifikt för våra inre upprörda känslor och beteende, där detta förklaras som en konsekvens av en konflikt som bröt ut mellan vårt intellekt och instinkter i en fas i vår evolutionära utvec... Läs hela recensionen