Du är här: Start / Betyg & recensioner / Det kom för mig i en hast : historien om barnamörderskan Ingeborg Andersson

Stark debutant om ett gripande kvinnoöde

Lena Holmestig, 10 januari 2019

"Det kom för mig i en hast" gav mig så många tankar om hur vi stöttade våra psykiskt sköra medmänniskor då - på 1930-talet - liksom stöttar nu när vi skriver 2019. Under läsningen ställde jag mig flera gånger frågan: Är det verkligen så stor skillnad? För nära nog varje vecka ser och hör vi i media, om tragiska fall när allt går fel, och där vi andra helt missat att se att hjälp behövs. Och när det drabbar oss nära, vad finns det för stöd då?
Det är välskriven bok om ett gripande och totalt okänt kvinnoöde. Ett ovanligt kvinnoöde som lyfts fram så ärligt och rakt av författaren. Om en kvinna som var jämnårig med min farmor, levde på en gård precis som min farmor och säkert drömde drömmar precis som min farmor om ett bra liv för sin familj. Men boken som är välskriven och med många års research bakom, visar hur livet blev så totalt annorlunda för Ingeborg.

En bok som var svår att lägga från sig

AnnaÖH, 7 januari 2019

Händelsen är fruktansvärt tragisk och ofattbar men Maria Bouroncle lyckas ändå få oss att förstå bakgrunden. Att hon dessutom vävt ihop berättelsen med hur Ingeborg behandlades inom fångvården efter morden och senare på Resta gör det till en bladvändare. Och Ingeborgs brev till Artur är gripande.

Boken om en sann tragedi man kommer att minnas

Anita Fridén, 4 januari 2019

Boken är mycket välskriven och fängslar direkt ... man har svårt att sluta läsa och när man var tvungen att göra pauser så var man så inne i spänningen och längtade efter att hänge sig åt läsningen igen. Tack för bästa boken som jag rekommenderar till alla mina vänner.

Vem var hon barnamöderskan Ingeborg?

Lisa Byegård, 10 december 2018

Du hamnar rakt in i berättelsen. Språket är levande och berättelsen talar rakt in i själen. Vem var hon barnamörderskan? Sakta växer porträttet fram av en kvinna vars öde man har svårt att inte beröras av. Boken ger en inblick i en del av vår psykiatris framväxt och dess förhållande till kriminalvården vid dess samtid. Boken grundas på en verklig händelse och handlar författaren Maria Bouroncle mormors syster. Händelsen var framtill 1999 okänd för henne och framtagandet av fakta såsom brev, journaler domslutsdokumentation ligger till grund för denna gripande läsning. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken utan läste den från början till slut.

Lovande debut!

Anders Rosen, 10 december 2018

Inledningen är lysande. Den sätter tonen för hela berättelsen och sedan vill man inte sluta läsa! Språket är imponerande genomarbetat och trovärdigt för att vara en debut. Man behöver absolut inte vara intresserad av släktforskning för att ha behållning av boken utan den kan läsas som en historisk roman om hur det gick för kvinnor som begick det mest fruktansvärda brott som en kvinna kan begå.En klar trea och ett författskap som det ska bli spännande att följa!

Ett människoöde.

Kiroks, 9 december 2018

En tystad historia blir berättad på ett starkt och välskrivet sätt, jag kunde inte lägga ifrån mig boken förrän jag kom till slutet!

Bladvändare

Majsan, 17 januari 2020

Lästes ut snabbt men lämnade djupa spår...tänker ofta på Ingeborgs öde och alla i hennes närhet som fick leva med detta resten av sina liv

Välskriven och gripande

Christer Johansson, 8 december 2019

Jag sträckläste Maria Bouroncles debutbok "Det kom för mig i en hast". Tyckte mycket om den; välskriven, intressant och levande. Kändes nära och på riktigt. Vilken research och vilket livsöde! Gärningen att mörda sina barn tycks som en obegriplig mardröm men i det katastrofala visar sig människan Ingeborg och hur hon försöker leva vidare. En gripande och bra bok vill man inte sluta läsa, det här är en sådan.
Christer Johansson

Så imponerande!

Olle H, 26 november 2019

Jag har läst 'Det kom för mig i en hast' av Maria Bouroncle. Jag är mycket imponerad. Det är en sådan ofattbart sorglig händelse som författaren berättar. Det jag imponerades så av var bokens miljöskildringar. Så målande beskrivet att man som läsare känner det som att man är med på plats i historien och kan betrakta det som händer. Maria Bouroncle måste ha gjort kopiöst med research, inte bara kring mentalvården vid den tiden utan också om hur vardagen såg ut för människorna som levde i byn Vesene då. Hon har också fått till det dialektala i språket som ytterligare bidrar till den närvaro man får som läsare.