Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ängelns lek

Ängelns lek (Inbunden)

(15 röster)

Ängelns Lek - en berättelse från en annan värld

Emmi Avergren, 4 januari 2012

Det är svårt att inte tycka om en bok som levererar stämning, struktur, kontext, fantasi, fantastiskt språk och en berättande intrig på ett sätt som Zafón lyckats göra ännu en gång. Han har skrivit en utmanande bok som ifrågasätter verkligheten, fantasin och sanningen och när man läst sista raden står man förundrad och försöker smälta en berättelse som lämnat stor plats för egen tolkning. Visst är det dessutom intressant att fundera över tankegångarna författaren planterat i huvudkaraktärernas sinnen. Är alla böcker besjälade såsom David Martin påstår i "Ängelns lek"? Lämnar de som läser boken också en bit av sin själ kvar? Är böcker speglar som visar det man har inom sig, såsom karaktären Julian Carax i debutromanen "Vindens Skugga" menar? Jag vill tro, såsom författaren föreslagit, att berättelsen lever vidare i alla som läser den och att den egentligen kan ha otroligt fler många slut än det som något suddigt levereras i boken.

Njut av en upplevelse i Barcelona

Mentor, 18 oktober 2011

Boken är en ren njutning från första sidan till sista. Författaren tar ut svängarna på ett mästerligt sätt och det är bara att konstatera att jag vill läsa mer av en författare.

Poetisk psykologisk rysare av högsta klass!

Malin, 22 augusti 2011

Redan efter ett kapitel var jag lyrisk. Carlos Ruiz Zafon skriver oerhört vackert, de 600 sidorna är en njutning att läsa!
Blandningen av miljöbeskrivningar, kärlek, skräck och psykologi är spännande och gör att man hela tiden vill läsa mer. Jag har alltid uppskattat böcker där man, tack vare författarens miljöbeskrivningar, kan se miljön framför sig och detta är verkligen en sådan bok. Jag har besökt Barcelona en gång i mitt liv och efter att ha läst denna bok vill jag göra det igen. Man får följa huvudpersonen genom livet, vara med på en hisnande livsresa och försöka lösa mysteriet med förläggaren. Vem är han egentligen?

Fantastisk bok

Jens, 20 november 2009

Zafon är en gudabenådad berättare och författare. En otrolig läsupplevelse för den som njuter lika mycket av språk som av handling i en bok. Gillar du till exempel författare som Gabriel Garcia Marquez eller Stephen Marlowe så läs Ruiz Zafon!

Pretentiöst dravel

Olle, 4 oktober 2009

Författarens försök till livfulla och målande beskrivningar faller platt och kvar är bara ett pretentiöst dravel.