Du är här: Start / Betyg & recensioner / Karthago

Karthago (Inbunden)

Kundbetyg 3

(14 röster)

Karthago - en katastrof

Jan H, 19 januari 2015

Det här är en riktigt usel bok. Har visserligen bara läst 300 sidor av boken, som är på drygt 500 sidor, men hur de resterande 200 sidorna ska kunna förändra detta mitt konstaterande låter som en utopi. Eftersom författarinnan är en erkänd sådan har jag alltså tvingat mig att genomlida mer än hälften av boken. Förvånansvärt ointressant och oengagerande. Ja förvånnsvärt då handlingen om en ung flickas försvinnade borde väcka intresse. Men det blir värre. I andra delens första 100 sidor får man följa en vakts guidning genom ett fängelse och här frossar J C O i tarvliga,sensatioslystna historier. Vakten är hånfull men besökarna reagerar måttligt. J C O's språk är dessutom synnerligen andefattigt. Vad sägs om detta " .....Och hon hade inte alls tänkt på att göra det. Hon hade tänkt på många andra saker, men hon hade inte tänkt på det. Och inte heller tänkte hon på det nu ................. <... Läs hela recensionen

Häpnadsväckande dålig

Antares (Stockholm), 4 juni 2015

Jag är förbluffad. Tvingade mig igenom denna faktiskt illa skrivna bok med dess myller av kursiveringar som försvagar språket, evinnerliga parenteser, upprepningar och mycket märkliga dramaturgi. Fanns ingen redaktör till hands? Etthundra sidor vandring genom ett fängelse som leder fram till - vad då? Hur kan denna bok ha kallats "Oates kanske bästa roman"? Obegripligt. Dessutom har översättningen stora brister - troligen är den bättre på engelska Jag tuggade mig mödosamt igenom den, eftersom det ändå är Oates och jag ville se vart hon ville komma ...Ge mig tillbaka dessa timmar av mitt liv!

Intressant och spännande!

polkadotty, 6 januari 2015

Som alltid är JCO mycket bra, har läst större delen av hennes utgivna böcker och tycker att hon i princip alltid håller en hög klass. Kartagho var spännande och intressant, dock en lite oväntad vändning på slutet. Hade hellre sett ett "mörkare" slut. Det som gör denna bok, precis som hennes övriga, till en sådan härlig läsupplevelse är hennes personskildringar, hon lyckas ge liv, djup och komplexitet till både kvinnor och män. Till detta kan läggas hennes samhällsskildring där hon visar på kontraster och sprickor mellan till exempel välbeställda akademiker och fattig arbetarklass och hon beskriver båda sidor med samma engagemang.