Du är här: Start / Betyg & recensioner / Romanerna om Patrick Melrose. Volym 1

Romanerna om Patrick Melrose. Volym 1 (Inbunden)

(41 röster)

Påfrestande läsning

Majvor SG, 25 april 2017

Boken är svårläst dels på grund av det verbala (över)flödet dels för att den handlar om "hårda trista människor som verkade väldigt sofistikerade men som i själva verket var okunniga som svanar"/citat ur boken.Hoppas inte den engelska överklassen är sanningsenligt skildrad! Den handlar också mycket om de hallucinatoriska tankarna hos en mycket påverkad drogmissbrukare, vilka är ansträngande att läsa. Jag tycker att formuleringar och språk är mycket sofistikerade och välgjorda men tyvärr tröttnar jag. Ett ex: "Det vore förmodligen bättre om kvinnor som var kvar i barndomen inte skaffade barn med kroniskt sjuka misogyna homosexuella pedofiler, men inget var fullländat i denna sublunära värld, tänkte Patrick och spanade fromt upp mot månen som givetvis, liksom resten av himlen hela den engelska vintern, doldes bakom ett lågt hängande solkigt molntäcke." Osv. osv.
Jag hoppas volym 2 blir mer lättläst eftersom huvudpersonen slutar med sitt missbruk.

Så intelligent skriven!!

Tord Pååg, 27 augusti 2017

En kirurgist inblick i den engelska adeln. Frutansvärt avslöjande av överklassens arrogans och själviske beteende. En makalös precision i dialogen, ofta grymt rolig.

Läser av medkänsla med författaren

GUDRUN , 14 november 2016

Skicklig beskrivning av elakheter och cynism i engelsk överklass.
Missbruk, övergrepp, hänsynslöshet blir för mycket. Har läst halva volym 1.
Vet inte om och i så fall varför jag ska lägga mer tid på den här boken.

Fantastisk!

Cecimairene, 13 september 2016

Helt enastående, gick inte att lägga ifrån sig boken. Överklassen i England är ett kapitel för sig, känns trovärdigt i denna bok. Superintressant. Väntar nu bara på volym 2.

Fantastisk romansvit

elisabeth hichens-bergström, 8 september 2016

Volymen innehåller de tre första romanerna i en svit om fem, där man får följa författarens liv. Man kan väl kalla det för en självbiografi i romanform, där det mesta är sant men skrivet med viss frihet. Det är sällan man får läsa en så välskriven och underhållande prosa. Det intelligenta och rappa språket ger oss bilder av verkligheten som fångats på kornet. Här får man en inblick i hur den engelska överklassens tillvaro inte alltid är lika rosig som kulisserna låter påskina, och det blir intressant eftersom det är självupplevt. Man grips av huvudpersonens öde och eftersom jag inte kan vänta på svensk översättning av de två återstående romanerna i sviten har jag beställt dem på engelska - säkert ingen dum idé eftersom språket är en av de stora behållningarna. Jag har dock läst i en tidningsrecension att böckerna är mycket väl översatta, och utan att ännu ha läst de engelska förlagorna kan jag säga att det verkar vara helt rätt.