Du är här: Start / Betyg & recensioner / Underkastelse

Underkastelse (Häftad)

(34 röster)

En satir över politiksa utvecklingen i Frankrike

Jarla Banke, 19 oktober 2015

År 2020 har det muslimska partiet Muslimska broderskapet segrat i folkomröstningen i det franska valet till regering. Hur kunde detta ske? Det talas om att människor blivit håglösa i brist på hållbara värderingar och många halsbrytande argument. Det som gör boken både underhållande och delvis tänkvärd är MH:s sanningssägande. Här finns inte plats för hyckleri. Han låter sina personer säga precis vad de tänker och hur vår opportunism styr vårt handlande.

Som bakgrund till händelseutvecklingen tecknas också idéhistoria från 1800- till början av 1900-talet genom att nämna ett stort antal författare och filosofer. För den mindre bildade kan boken också läsas som en bildningsroman.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Ahh Houellebecq.

Lars Blomqvist, 6 maj 2016

Houellebecq är och förblir Houellebecq. Alltid läsvärd. Denna står sig i jämförelse med hans tidigare böcker. Inte hans bästa men mycket läsvärd.

Välskriven och insiktsfullt

albert, 26 februari 2019

Författaren kan islam och vet vad som väntar om islam lyckas ta över europeiska demokratier. En otäck framtidsskildring. Rekommenderas starkt.

Mohammed Ben Abbes, Frankrikes president

Bertil Arnold Tomelius, 1 februari 2016

Michel Houellebecq senaste bok heter "Underkastelse" (på franska Soumission). Det är en titel som boken knappast lever upp till. Även om nu Islam betyder Underkastelse.
Den mest omedelbara följden av valet av Mohammed Ben Abbes till president och starten av den nationella samlingsregeringen blev att brottsligheten sjönk i en kolossal omfattning. Arbetslösheten var på väg att bli obefintlig mest beroende på att kvinnorna lämnat arbetsmarknaden, vilket i sin tur berodde på den rejäla höjningen av barnbidraget. Detta hade inte lett till att budgetunderskottet ökat, pengarna till barnbidraget kom från en drastisk minskning av utbildningsdepartementets budget. Ingen allmän skolplikt efter mellanstadiet, vid 12 års ålder. Grundskoleexamen återinfördes och skulle bli studietidens normala krön. Lärlingssystemet uppmuntrades och skattesystemet förändrades för att underlätta för hantverkare och andra egenföretagare. Ett mycket populärt bes... Läs hela recensionen

Mycket skrik för lite ull

Jakob Widström, 24 oktober 2015

Romanens styrka ligger i skildringen av huvudpersonens inre liv. De eviga funderingarna och praktiserandet av sexualitetens dunkla vrår och tvåsamhetens diktatur, är författarens paradgren. Den politiska inramningen, ett framtida muslimskt Frankrike, bidrar inte i den utsträckning som jag hade förväntat mig. Den politiska inramningen vållade ett våldsamt ståhej framförallt i Frankrike och MH fick resa till hemlig ort en period. Den politiska inramningen var mer lyckad som en studsmatta för författaren upp över andra kulturmän och debatten. Det är inte första gången MH lyckas med det konststycket men det höjer ju inte böckernas litterära värde.