Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ur vulkanens mun

(27 röster)

Var inte så förtjust i den. För mycket tjafs utan att...

Birgitta Kullander, 20 januari 2014

Var inte så förtjust i den. För mycket tjafs utan att det hände så mycket. Hade en känsla av att boken kunde skrivits på halva utrymmet. Uppföljaren var mycket bättre.

En relationsroman av Helena von Zweigbergk

Kristina Simar, 16 september 2011

Som alltid skriver Helena von Zweigbergk mycket realistisk och många känner nog igen sig i hennes berättelse. Hon skriver med inlevelse och Annas känslor känns verkliga. Romanen är lättläst och språket är vardagligt, men inte på ett negativt sätt. En sådan här relationsroman bör vara skrivet på ett lättsamt och realistiskt sätt. Jag känner sympati för hela familjen. Särskilt för barnen som påverkas negativt av föräldrarnas dåliga relation. Jag har tyckt om alla böcker jag läst av Helena von Zweigbergk och givetvis var denna inget undantag. Jag har precis läst klart den fristående fortsättningen Anna och Mats bor inte här längre.

näe

Clearheart, 28 mars 2010

Den här boken är inte bra. Tråkig, förutsägbar, taskigt skriven och väldigt vanlig. Jag rekommenderar den inte. Men smaken är ju som baken. Du kanske tycker den är underbar!

Realistiskt skildring

Enfiktivresa , 23 juli 2009

En realistisk berättelse om en helt vanlig familj i kris. Föräldrarna Anna och Mats osämja går ut över både dem själva och deras två barn. För att försöka vända den negativa trend de hamnat i beställer de alldeles för dyr charterresa till Sicilien med höjdpunkten att besöka vulkanen Etna. Naturligtvis löses inte alla problem för att familjen åker bort, problemen packas ner och följer med. Något måste hända, förändras annars kommer relationen mellan Anna och Mats att krascha och ofrivilligt tar de med sig barnen i fallet.

Berättarrösten är Annas, det är ur hennes perspektiv vi får följa familjen. Jag hade tyckt det vore intressant att även få följa Mats tankar och reaktioner utifrån ett inifrånperspektiv. Boken är engagerande. När jag hade börjat läsa gick det fort till sista sidan, dels eftersom språket är vardagligt men även för att jag vill veta hur det kommer att gå för familjen.

Bara ledsamheter

Nygårdsmamma, 9 juni 2009

Ingen feel-good bok - finns det en "feel bad"-genre så skulle det passa bättre. Ett förhållande som helt låst sig och där barnen sitter fast mittemellan och försöker parera och pejla föräldrarna. Detta illustreras om och om igen i alla möjliga situationer under familjens semester tills man är rejält trött på båda huvudpersonernas oförmåga att verkligen se och respektera varandra. Konstigt nog är boken ändå spännande och den har ett språk som flyter fint och känns naturligt. Ytterligare något positivt är att man får en tankeställare- en påminnelse om att inte låta vardagens problem, stress och irritation lägga sig som ett kvävande lock över kärleken till varandra.

Trollbindande

Maria, 18 april 2009

En helt underbart fascinerande bok! Författaren har verkligen fångat det stora, subtila och förbjudna i en relation. Väldigt bra, rekommenderas varmt!

Bra

nillan, 15 februari 2009

En bra bok som får läsaren att tänka efter

Läs den, inga tillkrånglade texter om relationer. Den
är bara rak på.

Tråkigt

Anneli Maria, 12 juli 2010

En berättelse om en familj på charterresa och ett äktenskap i kris. Det är svårt att hålla intresset uppe när man läser denna. Det är beklämmande trist läsning. Språket känns förenklat och platt, som om den avsiktligt är skriven på "lätt svenska". Berättartekniken känns amatörmässig och historien saknar höjdpunkter. Inte ens slutet erbjuder någon överraskning.