Du är här: Start / Betyg & recensioner / Spill : en damroman

Spill : en damroman (Inbunden)

(39 röster)

Intressant tidsdokument

Helene Wåhlander, 12 november 2014

Fina personskildringar som ingår i en miljö som känns mycket tidsenlig. Särskilt väl beskrivs de inre spänningarna i familje/släktrelationer . Under läsningen reflekterade jag ofta över skillnader när det gäller personlig integritet idag och i bokens tidsepok. Kvinnors situation är intressant att fundera och diskutera omkring med boken som utgångspunkt.

Augustpriset 2010

Kristina Simar, 10 augusti 2011

En underbar bok om svek, sorg och sexuell upplevelse på 1930-talet. Sigrid Combüchen fick Augustpriset för denna bok 2010 och det känns helt rätt. Den är visserligen inte lättläst och det grammatiska upplägget är lite märkligt, men språket är underbart och vackert skrivet. Boken är även lärorik och tänkvärd och det som händer i romanen är bara "Spill" - därav titeln. Beskrivningarna och gestaltningarna av både karaktärer och miljöer är perfekta. Det är dock ingen sträckläsarbok, den tog ett bra tag att läsa, eftersom det var mycket att fundera över i texten. Jag läste bara några kapitel om dagen, för att bearbeta handlingen på bästa sätt. Vissa böcker behöver jag bearbeta mer än andra och denna var en sådan, för att få den bästa behållningen av berättelsen.

Klurig och läsvärd

Lisa (Stockholm), 1 april 2011

Det är en rätt lurig tvist i romanen. Berättarjaget, en författare vid namn Sigrid Combüchen, bor i professorstaden i Lund. I en av hennes tidigare böcker har hon beskrivit ett foto av en familj, taget på 1930-talet. Fotot har hon hittat på ett antikvariat och haft som inspiration till romanen. Hon får ett brev från en äldre kvinna som känner igen beskrivningen av fotot och menar att det är hon och hennes mor, far och brödrar som är på bilden. Hon antar att Sigrid bor i hennes gamla hus och har hittat fotot där. Sigrid och kvinnan, Hedvig, börjar brevväxla. Sigrid skriver en roman om Hedda, med viss inspiration från Hedvigs liv. Hängde ni med? Författaren skriver en påhittad historia om sig själv, där hon skriver en påhittad historia om en kvinna. Den påhittade historien om kvinnan bygger till viss del på en annan kvinnas liv, som inte är påhittad, fast ändå påhittad, för hon finns ju inte på riktigt, bara i romanen.

Läs! De... Läs hela recensionen