Du är här: Start / Betyg & recensioner / 1Q84 : tredje boken

1Q84 : tredje boken (Inbunden)

(16 röster)

Murakami

marie janson, 30 december 2016

En superintressantförfattare som skrivit många fler mer böcker , var av en del bladvändare och andra poetiska och atmosfärskapande eller enormt fängslande. Med mix av passioner, stream of consciousness hallucinationer eller superrealitet på ett bättre sätt ,framför allt med driv.

Hemskt dåligt språk i översättningen tar verkligen...

LK, 10 januari 2014

Hemskt dåligt språk i översättningen tar verkligen bort mycket utav läsglädjen. Kanske inte lika bra historia som de flesta andra av Murakamis böcker, men klart läsvärd!

En besvikelse. Första boken kändes långrandig, man...

Jenny Elisabet, 5 juli 2013

En besvikelse. Första boken kändes långrandig, man förstod inte varför vissa delar var med. Andra boken var spännande, tidigare "lösa trådar" började bindas ihop och man ville fortsätta läsa för att se hur det skulle sluta. Men i denna tredje bok blev det bara fler trådar och "icke avfyrade pistoler". Säcken knöts aldrig ihop. Blev bara någon typ av lyckligt slut á la sagobok men helheten försvann. Kanske någon sorts metafor för att livet inte alltid är logiskt men det känns också långsökt.

Enligt baksidan ställer trilogin frågan om vad som egentligen kan rymmas i en berättelse. Men, öh... nä. När jag läste Sofies Värld någon gång i bokslukaråldern så tycker jag att den frågan togs upp där. Men inte här. Språket är bra, beskrivningarna är bra, men det blir bara pannkaka av alltihop och man undrar varför man läst så många sidor för ingenting. Ingenting förklaras. Fantasi är fantasi även om det utspelar sig i en realistiskt v... Läs hela recensionen

Murakamis 1Q84 skiljer sig från vad man är van att...

Conny Petersson, 17 juni 2013

Murakamis 1Q84 skiljer sig från vad man är van att läsa .Han skriver på ett annorlunda men
lättillgängligt sätt. Har man tillfälligt tröttnat på att läsa "vanliga böcker" för tillfället ska
man läsa denna trilogi.

Murakamis berättelse 1Q84 kan verka banal till det...

Lennart, 12 maj 2013

Murakamis berättelse 1Q84 kan verka banal till det yttre. En mer eller mindre osannolik kärlekshistoria. En balansgång mellan det Verkliga och det Osynliga. Och däri framträder allt det där andra. Det som kanske inte märks vid en hastig genomläsning. Hur företeelser samverkar. Till slut koncentreras allt till det viktiga och alla trådar dras samman i denna tredje och sista volym. Den ställer frågor om Slumpen, Ödet, Gud. Gott och Ont. Och förstås Kärlek. Inte ytlig, förälskelsestyrd kärlek. Inte heller sex och drift. Den delen finns med men förefaller vara en bisak. Men Kärlek som något varaktigt, något rent och oförfalskat. Det Enda som återstår. Två människor som, efter ett hastigt barndomsmöte som lämnade spår, under många långa år genom allt trovärdigt och otroligt som drabbar dem, ändå till slut återfinner varandra.

En mycket läsvärd bok liksom de båda föregående i trilogin.