Du är här: Start / Betyg & recensioner / Underbara dagar framför oss : en biografi över Olof Palme

Nutidshistoria

Leif Sturesson, 13 augusti 2014

En välskriven nutidshistoria som alla borde kunna som en grund för framtiden. Historien om Palme är
också historien om att man inte måste vara arbetare för att omfattas av den socialdemokratiska värdegrunden

Läsvärd

Ewa Karin Alsén Einarsson, 21 augusti 2014

Intressant skildring av inrikes och utrikespolitik under 1900-talet samt Sveriges utveckling. Intressant skildring av en stor politiker, som påvisar olika sidor av denne man utan egentligt skvallervärde. Berggren har helt enkelt hållt sig till fakta och gör det riktigt bra. Oavsett om du är intresserad av Palme eller inte, så ger boken oss en möjlighet att resa genom 1900-talet på ett mycket tänkvärt sätt.

En bok alla bör läsa

Sven Oskar Herbert Lind, 25 februari 2015

Olof Palme - behöver jag säga mer. Kanske den viktigaste personen i svensk politik under 1900-talet. I alla fall den mest spännande och som talare den absolut bäste. Jag är född 1950 och växte upp i en tid när politikerna var gentlemän. Bertil Ohlin, Tage Erlander, Gunnar sträng....Och så blev Palme tillsammans med Ingvar Carlsson en av "Erlanders pojkar". Boken är bra skriven. Den berättar på ett spännande sätt om Palme och hans liv. Läs den

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Personskildring och nutidshistoria

Claes Lundkvist, 31 december 2014

Intressant om släkten Palmes rötter tillbaka till 1800-talet och vilka olika vägar familjemedlemmarna gick. Olof Palmes som kanske var mer modernist, än socialist. Och mån om sin släkt och familj. Intressant om vilka diskussioner som präglade Sverige under 50-, 60-och 70-talen, då vi blev ett modernt samhälle.

Den sociala demokratins farbror

Arne Nilsson, 13 april 2018

Korka upp budgetchampagnen, pojkar: vi är bjudna en fest! En fest i form av en bok vill säga. Som slitande socialist intresserar jag mig i allt vår demokratiska ideologi bjuder. Denna gång har vi bjudits ett praktverk. Allas vår favorit sociala demokrats minister är i denna bok huvudpersonen. Jag minns än idag hur tårarna flödade den där bistra marsmorgonen när jag slog på min gamle radioapparat. Om ni yngre läsare inte förstår vad jag säger så talar jag om hur denna saktmodiga man brutalt blev nedskjuten det där året lite över trettio år sedan.
Jag blev så väldigt förtjust i denna bok att jag sjöng ut min glädje, detta i form av Björn Afzelius så klart! Jag tycker den sistnämnde karln är den ända man som kan förtälja livet som det verkligen är. Därför attraherar han mig, som socialist, så mycket. Men nu talar vi ju om Palme så Afzelius kanske inte är relevant. Denna bok är skriven på ett så väldigt enkelt sett att den här gamle... Läs hela recensionen