Du är här: Start / Betyg & recensioner / Fördjupade studier i katastroffysik

Fördjupade studier i katastroffysik (Pocket)

Kundbetyg 5

(14 röster)

Sticker ut

Per W, 1 augusti 2017

Precis som titeln antyder är detta en bok som sticker ut och det gäller såväl storyn som språket. Detta är en bok som är lite svår att lägga åt sidan. Språket berör och storyn är udda. Huvudpersonen är svår att släppa, jag gillar henne och vill veta hur det går.

En underbar och annorlunda bok för dig som älskar...

Erika Bergkvist, 8 juli 2013

En underbar och annorlunda bok för dig som älskar litteratur. Underhållande, spännande och tankeväckande. Förbered dig på en svindlande resa.

Svår att lägga ifrån sig

Dizzygirl, 4 februari 2009

Språket är underbart, inte riktigt lika poetiskt som Jeffrey Eugenides eller Donna Tartt, men om några år kan hon nog nå dit. Historien saknar det djup den utvlovar men den är trevlig att läsa, referenserna uppfriskande och karaktärerna är intressanta. Rekommenderas till den som gillar att läsa böcker men inte alltid läser klart - den här är svår att lägga ifrån sig efter ett tag :)

Mästerverk

Katti, 4 augusti 2008

En helt fantastisk läsupplevelse! En blandning av mordgåta och humoristiska betraketelser över Blues liv - jag har sällan läst något så välskrivet och udda!
Håller med om att stilen påminner lite om Donna Tartt men då främst "Den hemliga historien".
Helt klart en av de fem bästa böcker jag läst!

Imponerande

Zeke, 3 juli 2008

Det är mycket imponerande att läsa Marisha Pessls debutroman. Flirten med litteratur- och filmvärlden kan verka som ett trick, men det håller mycket bra och den som inte är intresserad över litterära referenser kan strunta i dessa. Historien, och framför allt formuleringskonsten är riktigt bra. De beskrivningar hon gör av personer, utseenden, stämningar etc är rena lyckopillren. Så fyndigt och pricksäkert!

En fantastisk historia!

Anna Glistrup, 15 april 2008

Det här är helt klart den bästa boken som jag läste 2007. Den är också en av de bästa böckerna jag läst överhuvudtaget. Den är magisk - och inte alls seg. Den är spännande och överraskande med massor av roliga referenser och tips till böcker och filmer som man kan följa upp om man är intresserad. Mycket allmänbildande på så sätt - även om jag tror att boken vinner på att man från början är lite kulturell. Vet inte varför den här boken påminner mig om "Den lilla vännen" av Donna Tart. Kan vara att det är samma spänning i småstadsmiljö med fantastiska personporträtt och en oerhörd stämning som genomsyrar de båda böckerna.

En annorlunda upplevelse

thoora, 28 mars 2008

Att läsa denna bok är verkligen en annorlunda upplevelse. Den är skriven med ett udda språk och på ett udda sätt, med mycket referenser som jag inte vet om andra än akademiker och litteraturnördar uppskattar. Själv tog det lång tid att komma fram till ifall jag hatade eller älskade boken, men eftersom jag hela tiden läste vidare får nog summan bli att jag gillade den. Jag gillar att läsa böcker som överraskar lite och trots att historien i den här inte riktigt faller mig i smaken inser jag att det är en av bitarna som gör den så... Underlig. Dock blir den ändå något seg ibland vilket gör att det inget toppbetyg blir, men prova gärna att läs den! Kanske kommer du att hata den, men vem vet? Kanske älskar du den liksom jag.