Du är här: Start / Betyg & recensioner / Slutstation rättspsyk : om tvångsvårdade kvinnor som inte dömts för brott

En dramatisk rapportbok om självskadebeteende

Kristina Simar, 3 januari 2012

Denna bok berörde mig oerhört mycket. Ibland kändes det som om handlingen var från början av 1900-talet och inte 2000-talet. Tvångshandskarna som det finns bilder på i boken känns väldigt avlägsna. Och jag frågar mig gång på gång varför det inte finns några som har utbildning på just självskadebeteende som är ganska vanligt bland unga tjejer idag. De flesta börja skada sig så tidigt som i 14-15 årsåldern. Jag undrar också varför vid just vid den åldern. Ingen verkar ta detta stora problem på allvar. Boken var lättläst och skriven med mycket sympati för dessa tjejer. Författarna har lyckats belysa dessa problem på ett utmärkt sätt. Tänk om det kunde bli en ordentlig debatt om hur dåligt den psykiatriska vården fungerar idag trots att vi nu lever på 2000-talet. Detta är en mycket viktig bok att ta del av, både för föräldrar och olika vårdpersonal. I slutet av boken finns ordentliga källanteckningar och en litteraturlista.

Sanningens ögonblick

May, 14 november 2011

Det gör mig glad att någon som varit med om bestämde sig att skriva den boken, som säkert många få känna sig i, åtminstone en del som varit med om liknade situationer i livet. Den berättar om hur är det i verkligheten, vad som pågår bakom dörrarna till mottagningar och hur de personena verkligen ha det. Problematiken är alvar och teman är inte just den som många gärna pratat om öppet, men jag hoppas att denna bok öppnar både ögon och öron hos folk och få de att reagera. Det är gripande historier i dagens samhälle som sätter sina spår i många människors liv, inte bara de drabbade utan omgivningen också!