Du är här: Start / Betyg & recensioner / Du, bara

Ääälskar

Saga, 25 maj 2018

Älskar boken då den känns äkta. Grät flera gånger, både av lyckliga och sorgliga orsaker.
Den är så fin och innefattar flera olika problem som kan förekomma emellan människor.

Så mysig!

Skolbiblioteket, 12 september 2017

John och Franks historia känns nästan overkligt enkel (inte för att de inte stöter på några problem efter vägen), den är lättläst (men inte tunn) och kärleksfull på ett sätt som man sällan ser (det brukar vara så mycket mer ångest i ungdomsböcker, särskilt när de skildrar en relation som är annat än hetero och det är härligt att hitta en bok som är så pass ångestfri). Den rekommenderas varmt för alla från 14 år och uppåt!

Tråkig

Jag har hört så mycket gott om den här boken och kanske just därför blev jag besviken. Jag kan inte låta bli att undra om den hade blivit lika omskriven om den hade skildrat heterosexuell tonårsförälskelse.

Så här känns den första kärleken

Hobbybibliotekarien, 29 oktober 2016

Kan man skriva om första kärleken, första kyssen eller första ligget på ett sätt som inte är pinsamt och generande? Jo, efter att läst Ahlunds debutroman, tycker jag det. På ett mycket närgånget sätt får vi ta del av Johns första kärlek. John som är 16, möter den i hallen då hans storasyrra tar med kille hem på middag. Storasyster, Caroline, är ju självklart helt oförstående inför situationen, till en början¿Resan till sommarstugan med syrran, Frank och Elli vänder upp och ner på John.

Vi får alla detaljer; dofter, lockar och smaker till oss utan att det känns fånigt. Visst kan jag känna att sexet kanske är lite väl detaljerat men samtidigt fint. Johns bästa vän, Elli, är verkligen en bästa vän och det känns också i boken. Hennes förhoppning om att det skulle bli något mellan dem, fanns ett tag, tills hon ser vad som händer. Men hon finns ständigt vid Johns sida.

Jag gillade boken skarp och den borde läsas i klasse... Läs hela recensionen