(4 röster)

Trevliga kok- och bakböcker av Johanna Westman

C., 4 juni 2019

Trots att jag inte tillhör Johanna Westmans målgrupp på 9-12 år, utan är över 25 år, så tycker jag väldigt mycket om hennes receptböcker. Det är skönt att kunna bläddra i en kokbok med recept som inte är allt för svåra, även för en som lagar mat ganska ofta från grunden. Det som gör att denna bakbok tilltalade mig var att hon beskriver noggrant med kortfattat om olika matallergiker och matöverkänsligheter.
Det är kul att hon ger tips och trix i boken, för att göra slutresultatet bättre.

Jag gillar hennes stil av att förklara noga hur du ska laga till maten utan att dumförklara kocken där hemma, oavsett ålder. Hennes böcker hjälper även dem som nyligen har fått upp intresset av att laga mat, men också dem som kan ha lite ont om tid att fixa eftermiddagen eller helgens fikat till kvällens middag. Jag har många gånger valt att kolla på hennes recept då det kan vara att jag bara behöver ett tillbehör till den kvällens midd... Läs hela recensionen

Fin bakbok med goda recept!

Detta är en grundläggande bok om bakning, med såväl fakta som recept som passar för mellanstadiebarn.
Boken är full av inspirerande bilder och recept. Det finns även ett antal uppslag med fakta om bakning. T.ex jässkola och sockerkaksskola. Men även säkerhet och andra detaljer att tänka på för att lyckas. Dessa faktadelar är alla lagom långa för att faktiskt orka läsa igenom dem.

Jag är förvisso ingen vidare bagare. Men då boken vänder sig till barn i åldern 9-12 år så borde väl jag (som köper allt klart till kalas) tillsammans med nioåriga sonen vara lämpliga kandidater för att testa recepten. Flera recept har ändå varit lite svåra för oss att få till. Till Browniekakan så använde vi förmodligen för mörk choklad (70 procent-ig) men den blev ändå riktigt god enligt de flesta i familjen.
Av Jordnötskakorna med hallonsylt blev ca 70 procent av kakorna brända undertill trots att vi följde receptet, trots två plåtar d... Läs hela recensionen