Du är här: Start / Betyg & recensioner / Hemliga Myran

Hemliga Myran (Inbunden)

(5 röster)

Bok med härlig humor!

Villivonkansbooks, 13 maj 2019

Hemliga Myran är den tredje boken om pojken Myran. Vi har tyvärr inte läst de två första böckerna om Myran, men det var ändå lätt att lära känna Myran. Han bor växelvis mellan mamma och pappa som är skilda. Mamma har fått en liten bebis med sin kille Jesper. Bebisen bara bajsar, skriker och vevar med armarna, inte alls kul tycker Myran. Det här är en berättelse som går rakt in i hjärtat. Den är varm och med glimten i ögat, trots att den skildrar det jobbiga med skilsmässa och att få ett småsyskon som mamma ägnar all tid åt. Författaren beskriver vardagslivet på ett mycket trovärdigt och äkta sätt. Maken och jag har växlat mellan att högläsa boken för sonen och det är en bok som gått hem hos hela familjen. En del författare lyckas att få till barnböcker på ett fantastiskt sätt utan stora gester, Linn är en av dem! Det dröjde en stund innan vi förstod att Myran är en kille, det gjordes ingen grej av vilket kön barnet var, vilket jag g... Läs hela recensionen

Vardagsrealism med mycket humor

Barnboksfamiljen, 8 april 2019

I helgen har jag högläst för hela familjen i bilen tur och retur till landet och familjekalas. Tillsammans avverkade vi alla tre böcker om Myran.

I första boken "En Myras liv" får vi följa Myran genom hans föräldrars bråk och kommande skilsmässa, i "Myran och gåtorna" följer vi Myrans nya varannan-vecka-liv och tankarna kring att tycka om mammas nya kille Jesper och ändå vara lojal mot sin pappa. I "Hemliga Myran" spenderar Myran sommaren på landet tillsammans med Mamma, Jesper och sprillans nya lillasyster som är så liten att hon är yngre än Myrans nya gympaskor.
Utöver stora livsomvälvande frågor får vi även följa Myrans tankar om kärlek och vänskap samt andra vardagliga funderingar.

En väldigt trevlig detalj med böckerna är att Myran får vara just Myran, hela Myran och alla de känslor och beteenden det innebär att vara människa. Böckerna blir normkritiska då sådana beskrivningar av pojkar inte är helt vanl... Läs hela recensionen