Du är här: Start / Betyg & recensioner / En tjuv i klubben

En tjuv i klubben (Inbunden)

(5 röster)

För alla konståkningsintresserade!

Emelie Nylén, 16 oktober 2019

En väldigt rolig bok att läsa tillsamnans! Skriven på ett lättläst sätt som fångar upp läsaren. Om kompisrelationer och annat som ligger alla barn nära till hands.

Konståkning och tjejer som lyfter tjejer!

A gillade boken och låg som ett ljus och lyssnade när vi läste hela boken i en stöt - låt er inte luras att boken enbart "passar" till tjejer - det är en bra bok för alla! Och en bok med starka kompetenta tjejer i huvudrollerna är väl något som många killar borde läsa/lyssna på med.
Härligt med en bok för denna ålder om konståkning - och inte enbart massa hockeyböcker som redan finns på marknaden.
Som man hör på titeln är bokens spänningsmoment att saker börjar bli stulna och tjejerna ska ta reda på vem som stjäl och ska försöka lösa det - men det är så mycket mer som händer i boken med.
I början var jag lite osäker över boken pga att den kändes väldigt girlygirly men jag blev positivt överraskad över den - den är inte alls som man kanske får en fördomskänsla av från början.
Huvudkaraktären Jasmine är en frisk fläkt som står upp för sig själv och vågar säga ifrån - på ett sätt som också är värdigt och snyggt. Samti... Läs hela recensionen

En fin bok om vänskap, mod och jämställdhet

@barnbokstips, 7 mars 2018

"Iskompisar En tjuv i klubben" är första boken i en ny serie. Jasmine, Vendela och Saga är 9 år och tränar konståkning tillsammans. En dag börjar saker försvinna under träningarna och de vuxna säger att det finns en tjuv i gruppen. Tjejerna bestämmer sig för att tillsammans ta reda på vem som är tjuven. En lättläst, bra bok om vänskap där kompisarna är schyssta, peppar och stöttar varandra. Bokens jag är Jasmine en klok tjej som vågar stå för sina åsikter, säger ifrån när de vuxna inte lyssnar och beter sig oschysst och som även vill lära hockeykillarna skridskoåkning eftersom de skulle kunna lära sig mycket av tjejerna och tvärtom. Det är också en bok som uppmuntrar till att våga göra saker som en själv vill och inte göra saker bara för att kompisarna gör det. Jag gillar den här boken och rekommenderar den till både tjejer och killar i åldern ca 6-10 år. I boken finns också en ordlista för den som vill lära sig mer om konståkning

Spännande och lättläst

Villivonkansbooks, 7 mars 2018

De nioåriga bästisarna Jasmine, Vendela och Saga tränar konståkning och drömmer om att vinna fina priser. Men framförallt har de väldigt roligt ihop. När ett par skridskor, skridskoskydd och väska försvinner och tränarna misstänker att tjejerna stjäl från varandra blir Jasmine, Vendela och Saga arga och ledsna. De bestämmer sig för att lösa mysteriet.
🐴
En tjuv i klubben är den första delen i en serie lättlästa böcker för 6-9 år. Det är en riktigt bra start på en ny serie, de har en oerhört fin vänskap och är måna om varandra. Alla får vara med och det ska vara det på lika villkor. Det är roligt att en sport som konståkning figurerar i boken, en sport vi ser för sällan, det känns nytt och trevligt. Författaren är väldigt bra på att fånga barnens språk och jargong med varandra, det känns äkta och på riktigt. En tjuv i klubben är lättläst och spännande och fängslar från första stund. Ser fram emot att läsa nästa bok i serien!