Du är här: Start / Betyg & recensioner / Hilda och hamsterstölden

Hilda och hamsterstölden (Inbunden)

(3 röster)

Tänkvärd och fin!

Kaffeläsaren, 13 maj 2019

I den andra boken om Hilda får vi åter träffa Hilda och hennes bästa kompisar Henning och Bella. I den förra boken kretsade berättelsen om utanförskap, om att inte bli bjuden på kalas när alla andra blir det. Jag tycker att Hilda och hamsterstölden spinner vidare lite på den tråden med. Fast här är det vänskap och vad som händer när en person gör ett misstag, plöstligt hamnar den utanför gemenskapen. Berättelsen är tänkvärd och det finns en hel del att prata om. Både vad gäller stöld, men även hur man beter sig när ett barn sagt förlåt och ändå inte släpps in i kompisskapet igen. Sonen fick många funderingar om boken, speciellt om stölden och varför Henning inte får vara med fast han bett om ursäkt. Han är enormt empatisk och vill att alla ska ha det lika bra och att alla får vara med, den egenskapen hoppas jag sitter kvar hos honom resten av livet. Christina skriver väldigt bra, texten flyter fint fram och boken är trevlig att läsa... Läs hela recensionen

Böckerna om Hilda är charmiga och fina!

@barnbokstips, 13 april 2019

Vi har läst Hilda och hamsterstölden och den är precis som första boken Hilda och årets kalas otroligt charmig och fin! Christina Lindström tar barns känslor och tankar på stort allvar samtidigt som hon använder mycket humor. En varm berättelse om vänskap och när vänskapen sätts på prov. Vi får hänga med Hilda och hennes kompisar Bella och Henning. Bella ska köpa en hamster och kompisarna engagerar sig både för att samla ihop pengar till att köpa hamstern och när hamstern väl flyttar in. Allt är bra förutom att Henning är allergisk och så en dag är Lillan plötsligt försvunnen. Hur ska det gå? Christina Lindström är en av mina favoriter när det gäller barn- och ungdomsböcker och jag rekommenderar varmt hennes böcker!

Bra till högläsning!

Detta är andra boken om Hilda men den fungerar att läsa fristående. Jag högläste första boken för A som åttaåring, men nu högläste jag för I (ska fylla sex i år).
Hilda och hennes grannar Bella och Henning är bästa vänner, men allt förändras när Bella skaffar en hamster och Henning som är pälsdjursallergiker gör en dum sak.
Plötsligt förändras gruppens dynamik.

En bok om vänskap, avundsjuka, att råka göra en dum sak, be om förståelse och att förlåta. Att försöka inkludera men misslyckas. Att stå upp för varandra. Lindström skriver en djuplodad berättelse om grundskolebarns relationer på ett sätt som tar barnen på allvar. Det får vara lite obekvämt och genuint, jag som vuxen kan minnas känslan i böckerna sen jag var liten.

Min I gillade boken och vi läste den pärm till pärm under gårdagens nattning. Hon gillade extra när det handlar om vägen till att köpa hamstern och de efterföljande detaljerna i omhändert... Läs hela recensionen