Du är här: Start / Betyg & recensioner / Pojken som överlevde

Pojken som överlevde (Inbunden)

(4 röster)

Dave som vuxen

Jenny, 3 juni 2003

Efter att ha läst de två böckerna om Daves barndom och uppväxt, ville jag veta: Vad hände sedan? Denna bok skildrar hur relationer, ångest, längtan och kvinnor gör det omöjliga möjligt. Dave berättar ärligt om sina känslor. Inte bara känslorna till kvinnor, utan till sin son och inte minst den egna självkänslan.

Trollbunden

yvve, 14 januari 2003

Denna bok är den tredje och sista i triologin om Dave Pelzers liv. Från fyra års ålder blev Dave misshandlad av sin psykiskt sjuka mor fram till tolv års ålder då han omhändertogs av myndigheterna. Under dessa år har han kämpat för att överleva sin mors tortyr, men livet efter omhändertagandet blev inte heller lätt. Dave var tvungen att fortsätta sin kamp - för att bygga upp sitt självförtroende, sin tillit till andra människor, bli av med skamkänslan och mycket annat som blivit raserat under hans svåra uppväxt. Jag blev som "trollbunden" redan när jag läste Dave Pelzers första bok "Pojken som kallades Det" och ville därför läsa de två andra. Under dessa böcker har jag känt ett stort medlidande för ett barn som fick genomlida något som ingen borde behöva göra. Men jag har också känt en enorm beundran över Daves styrka att hantera situationen, hur han lyckats finna ro med sitt inre genom en hård kamp och hur han ändå kunde ge sin förlåtelse till den som skadat honom mest.

Ett gripande öde.

Anita, 14 januari 2003

Jag har läst alla tre böckerna fast på engelska, och måste rekommendera att Ni läser dessa. Jag grät, var jättearg, förtvivlad ja alla känslor fanns inom mig. Man kan inte lägga ifrån sig böckerna. Det är nästan omöjligt att tro att någon kan resa sig efter att ha upplevt det som Dave fick gå igenom. Efter att ha läst den första boken var jag tvungen att beställa de andra två, för att få veta hur det gick för Dave, det var ett måste. Läs böckerna, gör det!!!

Pojken som överlevde

Hulda, 2 december 2002

När man läst dom andra böckerna om "Pojkens liv" och hur hemsk hans uppväxt var så har man ett stort hopp om att allt ska vara bra när han blir vuxen och att han ska leva lyckligt. Men hans liv som vuxen går inte helt smärtfritt, trots att han blivit en ganska så stark person. Jag tycker inte att den här boken är lika bra som dom två tidigare, men den är absolut läsvärd. Man vill ju veta hur Dave Pelzers liv slutar efter all misshandel och allt som han råkat ut för som barn. Han möter sin mor vid ett par tillfällen och dom mötena blir väl inte riktigt som Dave hoppats på.