Du är här: Start / Betyg & recensioner / 1793

1793 (Inbunden)

(92 röster)

Måste läsas!

Ninnibeth, 7 oktober 2017

På ren svenska - Jävlar vilken bra bok 1793 är!!! Otroligt bra jobbat Niklas Nattochdag!

Jag brukar oftast läsa på lunchen eller till frukost; och med den här boken har det ofta hänt att jag lagt lunchen åt sidan eftersom sjuttonhundratalets stank, gegg och äckel tagit sig genom bokbladen och in i min näsa... Boken har jag dock inte kunnat lägga åt sidan!
Nära personporträtt invävda i äkta beskrivningar av tiden de levde i - en historielektion maskerad som deckare.
När kommer uppföljaren?!

10 av 10 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

1793

Sporadisk läsare, 19 februari 2018

Fint språk. Fina miljöskildringar.
Tjatigt med eländes elände sida upp och sida ner.
Så makaber att jag inte orkade läsa allt.

Sjuk

Lita på mig bara , 30 maj 2019

Tyckte den var bra, till en början. Kände ett illamående av det sjuka som beskrevs i boken. Rekommenderar den inte alls då jag inte kunde läsa klart den. Jag gillar annars spännande böcker som kan vara beskrivande men det här var inte okej. OCH jag vet, ni tänker hur farligt kan det va? Men nej. Köp en annan bok. Ser ingen underhållning i att läsa denna.

Äckligt pervers

Pingouin, 1 maj 2019

Vissa våldsscener beskriver säkert väl dåtidens natur men de noggranna beskrivningar av hur man styckar en människokropp onödiga. En röd tråd av fullständigt abnorma sexuella perversiteter förstörde en förhållandevis bra historia för mig. Jag tycker ärligt talat att om man har en hjärna (läs fantasi) som hittar på de vansinnigt grova gärningar som 'offret' i boken utsätts för, så tycker jag man bör söka psykiatrisk hjälp.

Läs den!

Lisa Ekman, 3 april 2019

Mycket bra bok! Visserligen väldigt otäck läsning emellanåt. Det mest fasliga sidorna hoppade jag över då jag inte mäktade med att läsa. Fantastisk tidsbeskrivning. Författaren måste ha ägnat mycken tid att forska om tidens förhållanden.
Rekommenderas varmt!

Frühling, Sommer, Herbst und Winter

milli0910, 6 mars 2019

Das Cover dieses historischen Kriminalromans zeigt bereits das Jahr, in welches uns Niklas Natt och Dag uns entfüht: 1793. Innerhalb der großen Ziffern sieht man das eingeprägte Stadtbild Stockholms und bei genauerer Betrachtung auch gleich, dass es ein historisches Holland zeigt. Durch das überwiegende Farbschema von schwarz und gold fallen einem sofort die roten Blutspritzer auf, welche mitten auf dem Cover pranken.

Inhalt:

Im Jahre 1793 wird in Stockholm im städtischen See Fatburen eine schlimm zugerichtete Leiche gefunden. Dem Mann wurden Augen, Zähne, Nägel und Extremitäten mit einer erstaunlich fachmännisch wirkenden Präzision entfernt. Der Kriegsveteran "Mickel" Cardell und der an Tuberkulose erkrankte Jurist Cecil Winge begeben sich auf die Suche nach dem Mörder- und der Identität des Opfers. Da Winge sich im Endstadium seiner Krankheit befindet, scheint es, als wüsste er selbst am besten, dass er nicht mehr... Läs hela recensionen

Annorlunda och spännande deckare

Ingvar Gustafson, 5 juni 2018

Jag var fascinerad av att författaren valde att skriva om ett "okänt" årtal, året efter mordet på kungen. Det är en väldigt annorlunda deckare, eller vad man nu ska kalla den. Ett bestialiskt mord var det i alla fall som krävde både hårt arbete och skarp slutledningsförmåga av de två "detektiverna" med mycket olika kompetenser. Det är förstås miljöskildringen från Stockholms sena 1700-tal som är bokens styrka, och som 2000-talssvensk tackar man ju sin lyckliga stjärna att man slapp leva på den tidens skuggsida.
Ja jag gillade boken. Kanske köpte jag den delvis för att GW Persson hade rekommenderat den, och han brukar ju ha klart för sig när det gäller gamla mord. Här hade han helt rätt.

Mordutredning i Stockholm år 1793

Bibi Roupé, 9 april 2018

Den är både läskig, äcklig och svår att sluta läsa, en riktig bladvändare. Den handlar om några personer som hamnar i onåd hos myndigheter och tvingas till diverse otäcka saker.

Fantastisk bok

AnneMarie, 8 april 2018

Oj,oj vilken bra bok sträckläste, kunde inte släppa ifrån mig den, gav inte 5 stjärnor därför att jag är trött på alla makabra beskrivningar om likdelar och hur det styckats den här boken är inget undantag. Hoppade över vissa sidor. Varför tror snart alla författare att det är intressant för läsaren. Annars är den oerhört bra längesen jag sträckläste en bok