Du är här: Start / Betyg & recensioner / I hjärtats bibliotek

I hjärtats bibliotek (Inbunden)

(10 röster)

Medioker

Jeanette, 27 september 2020

Jag vet inte om det var översättningen (som jag störde mig på flertal gånger) eller om den här boken bara rätt och slätt inte var för mig. Den hade ett jättefint koncept. Jag gillade idéen men kände inte att den fullföljde. Vet många andra som tyckte mycket om den så kanske är den för dig. Men jag rekommenderar inte den här boken. Väldigt trist att säga. Och om jag läser något mer av den här författaren så kommer jag göra det på Engelska. Är så besviken på översättningar jag läst på senaste och det kan verkligen dra ned betyg utan att det är författarens eget fel.

Mysig måbra-bok

Bokföring enligt Monika, 24 september 2020

Mitt behov av feelgood är av olika anledningar väldigt stort i år, men det blir nästan aldrig av att jag läser det. Trots att jag faktiskt har en del stående i hyllan. Därför blev jag så glad när jag hittade gruppen Feelgood-Kollektivet på Facebook. Den är alldeles nystartad och där läser man en feelgood i månaden, som man sedan ska diskutera. Hur det kommer att gå till vet jag inte, för I hjärtats bibliotek av Phaedra Patrick är septembers bok och först ut. Det här är en bok som jag blev nyfiken på redan i juni, när jag såg att den skulle släppas i juli. Så jag var inte nödbedd.
.
Huvudpersonen är Martha. En självutplånande kvinna som närmar sig 50, tror jag, och vars högsta önskan är att tillgodose andras behov. Hon är fullständigt oförmögen att säga nej och tar på sig att hjälpa andra med typ allt. Sedan blir alla uppgifter mer eller mindre liggande, hon har ju inte tid, och ockuperar hela hennes hus. Jag vet inte om jag s... Läs hela recensionen

En bladvändare

falken (Göteborg), 14 september 2020

Detta är första boken (september) som Feelgood-Kollektivet på Facebook skulle läsa och eftersom författaren är ny för mig hade jag inga stora förväntningar. (Jag är otroligt kräsen när det gäller författares intrig-uppbyggnad, språkbruk och hur handlingen presenteras.
Boken kom på eftermiddagen och jag kunde inte lägga ifrån mig den förrän sista meningen var läst. Vilket var bortåt 23-tiden samma kväll. För mig är det en bok att läsa om, efter en tid, för den tog mig till ställen jag inte visste fanns inuti mig. Ställen jag gärna vill besöka igen.

Charmig

Kaffeläsaren, 18 augusti 2020

Jag läste nyligen författarens debutroman Arthur Peppers diskreta charm. Det var en mysig och otroligt charmig berättelse som värmde hjärtat och det gjorde att mina förväntningar på I hjärtats bibliotek var ganska höga. Och infriades då förväntningarna? Njae, både ja och nej, I hjärtats bibliotek är också en charmig berättelse men det Arthur hade i charmväg saknar tyvärr hudvudkaraktären Martha i denna. Martha är en riktig mespropp som inte törs säga ifrån. Hon hjälper alla med allt: lagar kläder, fixar fiskmat, tvättar och stryker kläder, lagar mat och bakar, ja listan på vad hon gör kan bli hur lång som helst. Att tänka på sig själv däremot glöms helt bort. Jag hade velat ruska om Martha och få henne att inse hur hon kastar bort sitt liv på att bara tillgodose alla andra. Tack och lov så får vi se en utveckling av Martha som person genom berättelsen. Det är egentligen en ganska hjärtskärande historia om en ensam människa som tappat... Läs hela recensionen